GGZ Nederland herkent de conclusies rondom wachttijden in de GGZ

Facebooktwitterlinkedinmail

3 november 2017 – Gisteren publiceerde de landelijke huisartsenvereniging (LHV) de resultaten van de vijfde ledenpeiling rondom de GGZ. GGZ Nederland deelt  de zorgen van de LHV rondom de te lange wachttijden in de zorg.

GGZ Nederland erkent dat de wachttijden in de ggz te lang zijn en trekt ook samen met de huisartsen op om deze terug te dringen. Ook herkent zij de conclusie dat meer mensen met psychische klachten zich melden. En dat de ernst van de problematiek ingewikkelder wordt.

Aanpak wachttijden 

Daarom hebben we in de zomer een plan van aanpak wachttijden gesloten met alle ggz-partijen. We hebben met elkaar erkend dat we prioriteit moeten geven in het reduceren van de wachttijden. Iedere patiënt die moet wachten is er één te veel. De LHV roept ggz-aanbieders op om acties te ondernemen. Dat betekent:

  • Dat we samen met zorgverzekeraars, patiënten en huisartsen de campagne ‘Weg van de wachtlijst’ zijn gestart, die beoogt cliënten en patiënten te informeren over wat zij zelf kunnen doen als zij op een wachtlijst komen te staan.
  • Dat we samen met verzekeraars een stevige impuls moeten geven aan de opbouw van ambulante zorg.  Deze loopt achter terwijl de bedden in de instellingen wel versneld zijn afgebouwd. Het is zaak dat verzekeraars hier in de contractering voldoende ruimte voor bieden.
  • Dat we regionale taskforces hebben ingericht die kijken waar het knelt in de diverse delen van het land. In een aantal van deze taskforces zijn ook huisartsen vertegenwoordigd. Zo kunnen we zien waar we lokale of landelijke maatregelen moeten treffen om de wachttijden op een aanvaardbaar niveau te krijgen. Hierbij kan gedacht worden aan het aanpakken van de arbeidsmarktproblematiek  of het verbeteren van de kwaliteit van de samenwerking van alle professionals die rondom de patiënt staan.
  • Dat e-health en informatie-uitwisseling een stevige impuls moeten krijgen om zo de eventuele wachttijd zinvol te kunnen overbruggen.

De inzet van deze acties is de wachttijden voor onze patiënten en cliënten drastisch te verkorten.

Doordat patiënten steeds meer geholpen worden in hun eigen omgeving en steeds minder in klinieken verblijven, doen zij logischerwijs ook sneller een beroep de huisarts. Dit fenomeen is gelijk aan de ontwikkelingen  in de somatische zorg. We hebben samen met de huisartsen een verantwoordelijkheid om onze cliënten de best mogelijke zorg te bieden.

Bron: ggznederland.nl

Dit bericht is 357 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail