Acht tips voor goede mentale gezondheid in Coronatijd

Facebooktwitterlinkedinmail

18maart 2020- Nu Corona het nieuws en onze samenleving domineert, is het belangrijk goed voor jezelf en anderen te zorgen. Zorgen voor je mentale gezondheid is net zo belangrijk als voor je fysieke gezondheid. Als je je goed voelt, helpt dat je om beter om te gaan met de uitdagingen en onzekerheid van deze tijd.

Acht tips

  1. Zoek en lees informatie van betrouwbare bronnen en beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent
  2. Zorg goed voor jezelf door thuis een vaste dagindeling aan te houden
  3. Zorg voor voldoende ontspanning en plezier (doe bijvoorbeeld  ontspanningsoefeningen of leer jezelf iets nieuws aan)
  4. Houd vast aan punten van hoop en probeer positief te denken (bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent)
  5. Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens
  6. Blijf in beweging, slaap goed (en zoek tips en oplossingen als slapen moeilijk is)
  7. Vraag om professionele hulp als je merkt dat dat nodig is
  8. Zoek contact met anderen. Zorg goed voor elkaar. Probeer te helpen of te ondersteunen. Praat erover met de kinderen. Geef elkaar de ruimte.

(Bronnen: https://www.thuisarts.nl/nieuws-coronavirus en https://www.mhe-sme.org/covid-19/)

Lees meer over hulp en initiatieven


Ervaringen van anderen

Esther: ‘Ik volg niet elk moment het nieuws, maar heb voor mezelf vaste momenten waarop ik het nieuws volg. Voor de rest van de tijd zoek ik afleiding en kijk ik niet verder dan een dag. Zo houd ik mijzelf zoveel mogelijk in balans. Eén zekerheid is er wel: dit virus verdwijnt ook weer, dat houd ik vast.’

Judith: ‘Ik merk dat ik direct in de actiestand schiet door het nieuws. Daardoor word ik gauw druk in mijn hoofd en schichtig. Ik drink daarom veel minder koffie en begin de dag met een rustige wandeling buiten. Dat helpt echt!’

Marjolein: ‘Omdat we als gezin ineens allemaal thuis zitten merk ik dat het heel belangrijk is om elkaar de ruimte te geven letterlijk en figuurlijk. Doordat iedereen uit z’n dagelijkse ritme is gehaald ontstaan er sneller irritaties. Niet alles is te voorkomen maar het is wel belangrijk om je hier bewust van te zijn en op tijd even uit de situatie te stappen.’

Meer tips en ervaringen?
Heb jij ook een tip om mentaal gezond te blijven? Iets wat je helpt of waarmee je anderen ondersteunt? Laat het ons weten via thriveamsterdam@ggd.amsterdam.nl.

Bron:thriveamsterdam.nl

Dit bericht is 6056 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail