Hoe kan ik het best wennen aan de overgang naar zomertijd?

Facebooktwitterlinkedinmail

20 maart 2023 – De zomertijd komt er weer aan! In de nacht van zaterdag 25 maart op zondag 26 maart gaat de klok weer een uur vooruit.  Dat betekent dat we ’s avonds langer licht hebben en de dagen weer langer worden. Dat vinden veel mensen prettig  maar de overgang naar zomertijd kan voor sommige mensen een uitdaging zijn omdat het hun slaappatroon kan verstoren.

Met deze tips bereid je je deze week voor op de zomertijd en zorg je dat jij en je biologische klok er alvast aan kunnen wennen:

  1. Geleidelijk aanpassen: Pas geleidelijk je slaap- en waakpatroon aan gedurende enkele dagen voorafgaand aan de overgang naar zomertijd. Ga de komende dagen 15 minuten eerder naar bed en zet het alarm in de ochtend 15 minuten eerder dan normaal. Herhaal dit elke dag. Zo kun je geleidelijk wennen aan het nieuwe slaapschema.
  2. Hetzelfde doe je ook met het (avond)eten. Je biologische klok is gevoelig voor eetmomenten. Door het avondeten steeds iets eerder te beginnen laat je je biologische klok alvast wennen aan het nieuwe ritme.
  3. Ontbijt met veel daglicht en dineer met weinig licht: Door met veel licht te ontbijten en bij weinig licht te dineren, geef je je biologische klok het signaal dat het tijd is om op te staan en wakker te worden, respectievelijk om te ontspannen, melatonine af te geven en dus voor te bereiden op de slaap.
  4. Beweeg; Zonlicht en lichaamsbeweging zijn twee natuurlijke manieren om je biologische klok te resetten en je energieker te voelen. Maak een wandeling of ga sporten overdag  in de buitenlucht.
  5. Pas je  dagelijkse routine aan: Pas je dagelijkse routine aan je nieuwe slaap- en waakpatroon. Dit kan betekenen dat u uw maaltijden op een andere tijd eet en dat u uw dagelijkse activiteiten anders plant.
  6. Minder alcohol en koffie  –  Beperk het gebruik van cafeïne, alcohol (en nicotine), vooral in de avond, omdat deze stoffen uw slaap kunnen verstoren.
  7. Vermijd dutjes: Probeer overdag dutjes te vermijden, vooral als je merkt dat je ’s nachts moeite hebt om in slaap te vallen.

Door deze tips te volgen, kun je geleidelijk wennen aan de overgang naar zomertijd en je slaappatroon aanpassen. Het kan echter enkele dagen duren voordat je lichaam en geest zich volledig hebben aangepast aan de nieuwe zomertijd.

Bron: persbericht

Dit bericht is 1611 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail