Afvallen bij depressie komt vaker voor dan je denkt  

Facebooktwitterlinkedinmail

15 april 2022 – Heb je totaal geen eetlust meer?  En val je daardoor veel af?  Maakt alleen de gedachte aan eten je al misselijk?  En voel je je ook verdrietig,  schuldig en  somber?  Afgenomen eetlust kan wijzen op een depressie. Want er zijn mensen die bij een depressie door eetbuien in gewicht toenemen, maar er zijn ook mensen die in snel tempo veel afvallen.

Gewichtsverlies bij een depressie is normaal.  Bij een depressie is  er vaak sprake van vermoeidheid en desinteresse Dan heb je kans dat je totaal geen puf en zin hebt om eten te koken. Je loopt daardoor het risico  dat je te weinig te eten en waardoor je snel kunt afvallen .

Overigens kun je door een depressie ook meer gaan eten. Je gaat dan eten om dat alles overheersende gevoel van onbehagen te sussen. Dat wordt ook wel ‘emotie-eten’ genoemd. Door je gevoelens weg te eten, verandert de chemische balans in je hersenen. Je krijgt een vol gevoel en dat is aangenamer dan die negatieve en neerslachtige gevoelens. Voor je het beseft, draai je in een cirkeltje rond. Elke keer als je je miserabel voelt, ga je eten tot je vol zit en je schijnbaar prettiger voelt. Het gevolg is dat je in gewicht toeneemt en je je daar ook weer schuldig over gaat voelen.

Te snel gewicht verliezen  is nooit goed. Er kan een tekort aan voedingstoffen ontstaan met als gevolg dat je juist somberder en lustelozer voelt.   Het afvallen zorgt voor een vermindering van je algehele conditie en ook je weerstand. Dit betekent dat je vatbaarder bent voor allerlei ziekten als een verkoudheid en griep.  Daarom is het goed je eetpatroon en gewicht in de gaten te houden als je depressief bent of klachten van dien aard hebt.

Voorkom dat je teveel afvalt

Natuurlijk is het altijd beter om te voorkomen dat je te snel afvalt. Zeker als je in een depressie zit. Alleen is het voorkomen ervan vaak moeilijk. Omdat jezelf waarschijnlijk de laatste bent die een verband tussen je depressieve klachten en je eetpatroon legt. Omgekeerd kun je door goed en gezond te eten ook de depressieve klachten verminderen. Er is veel onderzoek gedaan naar voeding en depressie. Goed eten zorgt dat  je je fitter en energieker voelt.

Hieronder enkele voedingstips die voorkomen dat je afvalt en die helpen je depressie te verminderen:

  • Vermijd alcohol en rood vlees.
  • Eet bij voorkeur veel vers fruit, groenten, peulvruchten en volkoren producten.
  • Eet vis en noten, want die bevatten omega-3 vetzuren. Deze vetzuren hebben een ontstekingsremmend effect en beïnvloeden het serotoninegehalte positief.
  • Slik vitamines en mineralen, zoals vitamine B12 en B6, omdat deze vitamines eveneens een positieve invloed op je stemming kunnen hebben.

Combineer gezond eten met regelmatig leven. Ga bijtijds naar bed en sta vroeg op. Zorg daarnaast wekelijks voor voldoende lichaamsbeweging. Zo verzamel je volop energie, fitheid en weerstand om de depressie te lijf te gaan én niet af te vallen. Mocht het je niet alleen lukken? Neem dan contact op met je huisarts.

Bron: persbericht

Dit bericht is 1023 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail