3 tips om snel uit een mentale dip te komen

Facebooktwitterlinkedinmail

20 augustus 2022 – Bijna iedereen kent wel dagen waarop ze niet lekker in hun vel zitten. Ze voelen zich lusteloos, huilen sneller of zijn juist boos. Soms met een goede reden – denk aan het verbreken van een relatie of een hoge werkdruk – maar soms ook gewoon ‘zomaar’.

Een mentale dip is iets anders dan een burn-out of een depressie. Deze duren veelal langer. Dit terwijl een mentale dip slechts enkele dagen betreft. Dit is tijdelijk en kan zonder professionele hulp overgaan. Wel is het belangrijk dat je er zelf alles aan doet om lichaam en geest te ondersteunen tijdens deze dip. Zo zit je sneller lekkerder in je vel. Met de volgende drie tips moet dat zeker lukken.

1.      Verander je voedings- en levensstijl

Wist je dat je voeding en algehele levensstijl van grote invloed kan zijn op de mentale gezondheid? Dit heb je vast wel eens gemerkt na een weekend veel te veel eten. Met name snelle suikers en koolhydraten. Misschien vloeide er tegelijkertijd ook wel redelijk wat alcohol. Dan is de kans groot dat je je op dat moment ook wat lustelozer voelde. Het liefst hing je alle dagen van het weekend lekker op de bank en kwam je de deur niet uit. Dat is wat ongezond eten met je doet. Ook te weinig bewegen kan hierin resulteren.

Doorbreek de vicieuze cirkel door simpelweg meer te bewegen en gezonder te eten. Bewegen biedt bovendien ook nog eens extra voordelen. Door te sporten verminder je namelijk de stresshormonen in je lichaam en maak je meer gelukshormoon aan. Zo voel je je een stuk energieker en vrolijker na iedere training. Genoeg reden dus om je in te schrijven bij een sportschool in Tilburg of een andere bij jou in de buurt. Zo heb je een stok achter de deur om vaker te bewegen en versla je die dip binnen mum van tijd.

2.      Ontdek de oorzaak

Weet je eigenlijk wel wat de oorzaak is van jouw dip? Als deze oorzaak te diep geworteld ligt, is het eerst belangrijk om de kern aan te pakken. Je kunt de dip immers niet oplossen als je het probleem niet oplost. Zit je in een toxische relatie? Dan helpt het alleen maar om hieruit te stappen. Word je niet meer gelukkig van jouw baan? Dan is opzeggen de enige optie. Pas als je de kern van het probleem aanpakt, kan er ook aan verder aan je dip gewerkt worden.

3.      Sta stil bij de dingen die wel goed gaan

 We hebben de neiging om ons altijd met name op de negatieve dingen in het leven te focussen. Dat is misschien wel de slechtste eigenschap van de mens. Het is aan jou de taak om die mentaliteit om te zetten en het goede in het leven te zien. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt dit op verschillende manieren proberen. Een techniek die veel mensen helpt is het opschrijven van de dingen waar je dankbaar voor bent of de kleine en grote dingen die jou die dag gelukkig maakten. Als je je op die dingen focust, zal je misschien zien dat de vervelende dingen in je leven veel minder groot zijn dan dat ze op dit moment voelen. Dat neemt veel gewicht van je schouders weg. 

Bron: persbericht

Dit bericht is 722 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail