‘Elke dag Blue Monday bij de Luisterlijn’

Facebooktwitterlinkedinmail

21 januari 2019 –Vandaag is het Blue Monday, zogenaamd de meest sombere dag van het jaar. Veel mensen in Nederland kampen met depressieve gevoelens. Dat merkt ook de Luisterlijn. Er wordt meer contact opgenomen dan ooit. Vooral door mensen die somber zijn of het niet meer zien zitten. Blue Monday of niet, de vrijwilligers van de Luisterlijn bieden dag en nacht een luisterend oor.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zorgt Blue Monday niet voor extra drukte bij de Luisterlijn in vergelijking met andere maandagen. “Het klinkt misschien een beetje raar, maar bij de Luisterlijn is het elke dag Blue Monday. Helaas bellen en chatten onze getrainde vrijwilligers dagelijks met mensen die last hebben van sombere gevoelens”, zegt Monique van Bijsterveld, directeur-bestuurder van de Luisterlijn.

1 op de 5 bellers is verdrietig of somber

Er wordt meer contact opgenomen dan ooit. In 2018 steeg het aantal gesprekken met ruim 10%. Dat zijn er ongeveer 25.000 meer dan in het jaar daarvoor. De Luisterlijn voorziet in een toenemende behoefte aan een luisterend oor. Monique: “Er rust nog steeds een taboe op het praten in de omgeving over depressieve gevoelens. Dit blijkt wel uit de gesprekken die onze vrijwilligers voeren.” Maar liefst 1 op de 5 bellers is verdrietig of somber. En in 25% van de gesprekken voelt de beller zich alleen.

Luisteren helpt
Vrijwilliger Gerben spreekt regelmatig met mensen die zich neerslachtig voelen. Hij vertelt: ‘’Laatst chatte ik met een vrouw die alleen woonde met haar hondje en haar huis niet meer kon betalen. Haar man was vorig jaar overleden. Door de stress en onzekerheid had ze last van paniekaanvallen en depressieve gevoelens. Gelukkig kon ik er even voor haar zijn. Ik ordende haar gedachten, dacht mee en bood haar een luisterend oor. Alleen dat al deed zoveel met haar. Samen bedachten we dat het goed zou zijn als ze wat meer zou wandelen en dat ging ze gelijk doen. Aan het eind zei ze dat ze het een heel fijn, kalmerend gesprek vond. Dat is waar ik het voor doe.’’

Ook jij kunt iets doen
De vrijwilligers van de Luisterlijn krijgen het steeds drukker. Monique vertelt: “Het lijkt erop dat we in de samenleving steeds slechter naar elkaar luisteren en misschien ook wel moeite hebben met mensen die somber zijn. En dat is jammer, want door écht te luisteren kun je iemand helpen. Het zou zo mooi zijn als we allemaal een keer dat luisterend oor kunnen bieden. Al is het maar aan je buurvrouw of collega. Maar wat kun je dan zelf doen aan sombere gevoelens? Ga dan lekker een stuk wandelen of fietsen. Lichaamsbeweging is een goede manier om van je sombere gevoelens af te komen. Maar blijf ook in contact met familie en vrienden. Gun jezelf wat rust en doe even alleen dingen die je leuk vindt en waar je goed in bent.”

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn biedt mensen gelegenheid hun gevoelens, hun zorgen en hun problemen te uiten via de telefoon, chat of e-mail. Behoefte aan een luisterend oor? Bel naar 0900-0767 of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.

Bron: persbericht

Dit bericht is 3345 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail