Extra financiering voor VR-project dat kinderen met ADHD helpt in het dagelijks leven

15 november 2025 –  Binnen de Impact Explorer 2025-ronde van NWO ontvangt Alexandra Hering (Tilburg School of Social and Behavioral Sciences) financiering om een onverwachte onderzoeksrichting verder te verkennen. De subsidie stimuleert wetenschappers om te onderzoeken hoe hun bevindingen kunnen bijdragen aan de maatschappij.

Alexandra Hering krijgt de toewijzing voor het project Digital Innovations for Clinical Practice: VR-based Self-Management Training for Children with ADHD samen met het team van de Digital Interventions Incubator in samenwerking met Dagmar Timmers en Ontzorgt!. In dit project wordt gekeken hoe Virtual Reality kan helpen bij het trainen van dagelijkse vaardigheden bij kinderen met ADHD. Het project is een samenwerking van twee faculteiten (TSB en TSHD) om digitale interventies op het gebied van geestelijke gezondheid te bevorderen.

Het bestaande VR-spel Virtual Day – oorspronkelijk ontwikkeld voor geheugenstrategieën bij ouderen – wordt aangepast voor kinderen met ADHD. In deze virtuele omgeving kunnen zij onder begeleiding oefenen met plannen, concentreren en omgaan met prikkels uit het dagelijks leven. Zo kan technologie een laagdrempelige aanvulling worden op bestaande behandelmethoden.

Bron: tilburguniversity.edu

Dit bericht is 1 keer gelezen.