29 juli 2016 – In het centrum voor kinder- en jeugdpsychiatie Karakter in Nijmegen kunnen kinderen met autisme geholpen worden om hun sociale vaardigheden te verbeteren. Daarvoor wordt een speciale robot ingezet die door middel van spelletjes de sociale vaardigheden van het kind verbetert.
De robot draagt de naam Nao en heeft een kindvriendelijk uiterlijk. De Technische Universiteit Eindhoven en het Radboudumc in Nijmegen werken samen om te onderzoeken hoe robot Nao kinderen met autisme kan helpen in sociale situaties. Dit meldt Parool.
Kinderen die autisme hebben, vinden het vaak moeilijk om sociale contacten te leggen. Zij kijken iemand bijvoorbeeld niet aan als ze spreken, of nemen weinig initiatief om zelf contact te leggen, zegt orthopedagoog Iris Smeekens die de kinderen behandeld. “Dat heeft gevolgen voor hun sociale omgang met anderen én voor allerlei dagelijkse vaardigheden.” Volgens Smeekens kan dat leiden tot onderontwikkeling van zowel praten als luisteren en non-verbale communicatie.
Door de robot in te zetten, kan op een speelse manier meer contact gelegd worden. Robot Nao wordt vanachter een scherm bestuurd door de behandelaar die bijvoorbeeld intypt welke woorden de robot zegt. Zo kan het spel individueel ingezet worden. Ook worden de sessies opgenomen om deze later te analyseren met een van de kinder- en jeugdpsychiaters van Karakter.
Aan de proef met de sociale robot doen 75 kinderen met autisme mee. Zij zijn tussen de 3 en 9 jaar oud en hebben een IQ van meer dan 70. Robottherapie kan de kinderen helpen om hun sociale vaardigheden te verbeteren, maar dient altijd deel uit te maken van een bestaande behandelmethode. Het project PicASSo, waar de robot onderdeel van is, wordt volgend jaar afgerond. Dan wordt ook de effectiviteit van robottherapie beoordeeld.
Bron: nationalezorggids.nl
Dit bericht is 5607 keer gelezen.