Meerderheid ggz-aanbieders levert nieuwe wachttijdinformatie aan

Facebooktwitterlinkedinmail

26 april 2021 – Sinds januari 2021 zijn ggz-aanbieders met meer dan 10 zorgverleners verplicht om, naast informatie over wachttijden, ook het aantal patiënten dat op de wachtlijst staat aan te leveren. Concreet betekent dit dat zij vanaf februari deze data moeten rapporteren. Ggz-aanbieders, zorgverzekeraars, regionale samenwerkingsverbanden, politiek en toezichthouders krijgen hiermee in beeld bij welk type behandeling en in welke regio de grootste knelpunten liggen. Ook helpt deze informatie om te monitoren of er door de corona-uitbraak extra zorgvragen zijn ontstaan of welke zorg nog moet worden ingehaald.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de nieuwe verplichting over het aanleveren van het aantal wachtenden, eind 2020 definitief vastgesteld in de Transparantieregeling zorgaanbieders ggz.

“In januari waren de aanleverspecificaties gereed en in maart hebben we 84% van alle data ontvangen. Dat is een begin, maar we werken er met alle partijen aan om een nog nauwkeuriger beeld te krijgen”, licht Joep Beckers, manager Toezicht zorgaanbieders bij de NZa, toe. Zo brengt de Nederlandse ggz het belang van het aanleveren van de informatie voortdurend onder de aandacht van haar leden. Joep Beckers: “En als NZa organiseren we sinds de start regelmatig gebruikersoverleg met zorgaanbieders en zorgverzekeraars om waar mogelijk praktische obstakels weg te kunnen nemen. Ook bellen we ggz-aanbieders die nog geen informatie aanleveren, actief na om hen op weg te helpen”.

Vooruitkijken
Nu het eerste kwartaal van de nieuwe verplichting er op zit, zijn partijen gestart met een evaluatie. Joep Beckers: “We vragen ggz-aanbieders hoe zij het rapporteren hebben ervaren en hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit de meest bruikbare informatie oplevert. Als de evaluatie is afgerond en we zien dat het werkt, zullen we waar nodig handhaven als aanbieders de informatie niet aanleveren”.

Met de inzichten uit de evaluatie kijken de partijen ook vooruit. Bijvoorbeeld hoe ze er vanaf 2022 voor kunnen zorgen dat er een beter beeld komt van het aantal ‘dubbelwachtenden’; mensen die tegelijkertijd op meerdere wachtlijsten staan. Joep Beckers: “En het komt voor dat mensen graag door een specifieke aanbieder of behandelaar geholpen willen worden. Zij kiezen er dan bewust voor om langer te wachten. Ook daar willen we meer zicht op hebben. Met elkaar blijven we zo werken aan een geestelijke gezondheidszorg waar iedereen tijdig de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft”.

Bron: nza.nl

Dit bericht is 3680 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail