24 juni 2020 – KLM cabinepersoneel dat nu tijdelijk niet vliegt, gaat aan de slag bij de Luisterlijn. Zij beantwoorden een extra lijn waar mensen nu terecht kunnen voor een laagdrempelig praatje. Hier bieden zij een luisterend oor aan iedereen die behoefte heeft om zijn of haar zorgen over bijvoorbeeld corona te delen, om zijn verhaal te vertellen omdat ze zich alleen voelen of om gewoon even te praten. Inmiddels hebben de eerste medewerkers de verkorte online opleiding afgerond.
KLM en de Luisterlijn spraken al eerder over een mogelijke samenwerking. Toen er door de coronacrisis opeens veel meer oproepen kwamen, was de samenwerking snel geregeld. De komende tijd starten in totaal 15 KLM medewerkers bij de Luisterlijn. Vanuit huis voeren zij gesprekken bij de extra lijn, speciaal voor iedereen die even een praatje wil maken, zijn of haar verhaal kwijt wil of bezorgd is.
Vliegende start
Normaal gesproken volgen vrijwilligers een uitgebreide Luisterlijntraining voordat zij aan de slag gaan. Nu de behoefte aan een luisterend oor zo veel groter is, zijn extra oren meer dan welkom. En om de KLM medewerkers snel handvatten te bieden in de gesprekken, volgen zij enkele modules online uit de Luisterlijntraining. Deze verkorte opleiding is er speciaal voor mensen die zich tijdelijk inzetten en gericht op het maken van ‘gewoon’ een praatje. Cabin attendant Tineke van der Valk: “De training bevatte voor mij wel bekende informatie, vanwege mijn studie tot klinisch psycholoog. Hij was kort, maar krachtig en helder. En goed gedaan met de casussen en filmpjes.”
Gesprekken
Inmiddels hebben de eerste KLM-ers al tientallen gesprekken gevoerd. Soms waren dat pittige gesprekken met mensen die psychische problemen hebben. Adrie Louwe: ”Dan is het fijn dat er een achterwacht is, waarmee ik even kan sparren”. Tineke: “Ik heb best veel eenzame mensen gesproken, daarnaast ook veel warrige en labiele mensen. Soms is het moeilijk om niet in de rol van hulpverlener te stappen.” Dorine Kettenes, trainer bij de Luisterlijn voegt daaraan toe: “We leren elke dag en merken dat het belangrijk is voor de extra lijn dat onze vrijwilligers even goed checken bij de gesprekspartner dat ze nu hebben gekozen voor een praatje, om even te kletsen, maar dat voor zware onderwerpen we hen kunnen doorverbinden met een ervaren Luisterlijnvrijwilliger.”
Blij met extra oren
“We zijn ontzettend blij met deze samenwerking en de nieuwe vrijwilligers. Helemaal in tijden van crisis en onzekerheid”, aldus Dorine. “Wij vinden het ook echt bijzonder dat KLM medewerkers zich toch met hart en ziel willen inzetten voor mensen in Nederland die behoefte hebben aan een gesprek van mens-tot-mens.”
Iets betekenen voor eenzame mensen
Ook KLM inflight managers Stella O’Sullivan, Esther Rooswinkel en coördinator Meraud Kelder zijn verheugd over deze manier van samenwerken: “Bij KLM zoeken we voor ons cabinepersoneel dat tijdelijk, door ziekte, niet kan vliegen, passend vervangend werk. Dit lukt niet altijd binnen de KLM zelf en daarom zitten collega’s soms langere tijd thuis. Aangezien de Luisterlijn altijd op zoek is naar vrijwilligers en wij graag iets willen betekenen voor eenzame mensen, hebben we deze samenwerking opgezet.”
De Luisterlijn en de extra lijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Bel naar 0900-0767 of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.
Bron: persbericht
Dit bericht is 2748 keer gelezen.