Stichting Benchmark GGZ: een op de drie cliënten geen baat bij ggz-behandeling

Facebooktwitterlinkedinmail

Benchmark

29 maart 2016 – Een op de drie cliënten met een angststoornis of een depressie heeft geen baat bij een ggz-behandeling, bij tweederde heeft de behandeling wel een gunstig effect, zo blijkt uit onderzoek van Stichting Benchmark GGZ, aldus Zorgvisie. Ook zijn er grote verschillen tussen de ggz-aanbieders  in uitkomsten van behandeling.

Het doel van Stichting Benchmark GGZ (SBG) is de kwaliteit van de zorg in de GGZ te verbeteren door als onafhankelijke partij transparantie te bieden over de behandelresultaten. Dit doet de SBG door het verzamelen van informatie via de Routine Outcome Monitoring (ROM)

Behandelaren laten hun cliënten altijd aan het begin en het eind van een behandeling (soms gedurende een langdurende behandeling) vastgestelde vragenlijsten invullen. Met de uitslagen kan de behandelaar samen met de client bepalen er voldoende resultaat is geboekt. Maar door alle uitslagen te bundelen kan ook worden gekeken of de uitkomsten van de behandelingen verspillen per afdeling of ggz-aanbieder.

De stichting Benchmark GGZ heeft de behandelingen van mensen met een angststoornis 0f depressie vergeleken in de periode 2012-2015. Daaruit blijkt dat bijna 65 procent van de cliënten baat had bij de behandeling. Bij de overige cliënten was er geen verbetering en bij ruim 5 procent was er zelfs sprake van een achteruitgang ondanks de behandeling.

Grote verschillen

Verder vallen de verschillen per ggz-instellingen op.  Bij de ene ggz-aanbieder heeft slechts 35 % van de cliënten baat bij de behandeling terwijl bij de andere instelling bijna 85 procent van de cliënten herstelde of verbeterde door de behandeling.  SGB-directeur Maarten Erenstein benadrukt wel dat deze verschillen in behandelresultaat tussen instellingen met de nodige voorzichtigheid moet worden geïnterpreteerd.” De uitkomst van de behandeling wordt in de ggz door veel factoren bepaald, zoals patiëntkenmerken, hoe je de uitkomst hebt vastgesteld, aard en intensiteit van de behandeling, toevallige gebeurtenissen in het leven van de patiënt, en deze opsomming is verre van compleet. Zonder kennis over eventuele verschillen in patiëntkenmerken (casemix) of meetmethodiek kunnen we nog niet vaststellen of deze verschillen een afspiegeling zijn van verschil in kwaliteit van geboden zorg tussen instellingen.”

SGB probeert informatie uit de ROM te vertalen in zinvolle rapportages, waarmee ggz-aanbieders zelf de kwaliteit van hun zorg kunnen verbeteren.

Bekijk hier het rapport van de stichting Benchmark GGZ

Dit bericht is 1390 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail