De Luisterlijn start landelijke luistercampagne ‘Mensen voelen zich niet gehoord’

Facebooktwitterlinkedinmail

27 september 2021 – Op 1 oktober start de Luisterlijn de landelijke campagne ‘De kunst van het luisteren’. De campagne moet ervoor zorgen dat mensen weer naar elkaar gaan luisteren. En dat is hard nodig, want de Luisterlijn ontvangt meer oproepen dan ooit.

In augustus ontving de Luisterlijn 52.382 oproepen. Gemiddeld komt dat neer op meer dan 1.600 oproepen in een etmaal. Dat zijn er 100 meer per dag dan in diezelfde maand vorig jaar. Achter deze oproepen schuilt vaak een maatschappelijke nood, waarbij vrijwilligers van de Luisterlijn een moment van verlichting kunnen bieden bij verdriet, zorgen of eenzaamheid. “Vaak voelen mensen zich niet gehoord, en dat moet veranderen”, zegt Leo Noordegraaf directeur-bestuurder van de Luisterlijn. “Door weer te luisteren naar elkaar kunnen we onbegrip, vooroordelen en zelfs eenzaamheid voorkomen.”

Campagne ‘De kunst van het luisteren’
De Luisterlijn streeft naar een samenleving waarin echt luisteren naar elkaar – met aandacht en zonder oordeel – vanzelfsprekend is. Met de campagne ‘De kunst van het luisteren’ wil de Luisterlijn mensen bewust maken van hun luistergedrag en beter leren luisteren. Dat doet ze met inspirerende luisteroefeningen, tips en een korte luistertest o.a. op vier NS-stations. De campagne gaat van start tijdens de Week tegen Eenzaamheid, van 30 september tot en met 8 oktober. Op de stations kunnen mensen hun luistervaardigheid testen en meer te weten komen over écht luisteren.

Echt luisteren is nog niet zo eenvoudig
Dat luisteren niet eenvoudig is, weet de Luisterlijn als geen ander. Nieuwe vrijwilligers krijgen eerst een uitgebreide training in luister- en gespreksvaardigheden. “Echt luisteren is voor sommige mensen moeilijk. De vrijwilligers van de Luisterlijn worden opgeleid om er volledig te zijn voor de ander. Door te luisteren met oprechte interesse, voelt de ander zich gehoord en dat hij of zij er echt mag zijn”, zegt trainer Dorine. De Luisterlijn deelt deze kennis graag met de rest van Nederland. Kijk voor meer informatie op deluisterlijn.nl/kunstvanhetluisteren.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. De vrijwilligers krijgen deskundige training en continue begeleiding.

Bron: persbericht

Dit bericht is 345 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail