De Lift stoomt jongeren met autisme klaar voor informatica

Facebooktwitterlinkedinmail

autisme, informatica

9 mei 2016 – Mensen met autisme spectrumstoornis kunnen hun beperking positief inzetten in een it-omgeving. Om jongeren met die stoornis op de goede weg te zetten biedt de privéschool De Lift speciale begeleiding aan.

De Lift begon twee jaar geleden met het ondersteunen van jongeren met autisme spectrum-stoornis (ASS), net buiten het centrum van Diest. “We krijgen alle leeftijden over de vloer, de enige voorwaarde die we stellen is dat ze twee jaar blijven, om hen toch een degelijke informaticabasis te geven,” legt pedagoge en coördinator Annemie Willekens uit. “We proberen hen een basis it-opleiding te geven, maar we hebben geen leerplan. De lessen zijn dus individueel afgestemd op de leerlingen zelf.”

Momenteel telt de school 6 studenten. “Bij sommigen komt autisme heel fel naar boven, bij anderen merk je het amper. Maar wat ze gemeen hebben is dat ze zowel in het gewoon als buitengewoon onderwijs niet mee kunnen omwille van hun stoornis. Maar niet omwille van hun cognitieve vaardigheden. We zien hier mensen wiens informaticakennis soms bijna van hogeschoolniveau is, maar voor wiskunde of Nederlands is dat eerder lagere school. In het gewoon onderwijs worden ze daarop afgestraft, terwijl ze het wel ver kunnen schoppen als we meer focussen op hun sterke punten.”

We zien hier mensen wiens informaticakennis soms bijna van hogeschoolniveau is, maar voor wiskunde of Nederlands is dat eerder lagere school.

De Lift werkt daarom ook niet met punten, maar met statusrapporten. “We geven nauwelijks groepslessen, het programma is individueel en elke week zitten we samen om bijvoorbeeld zaken rond informatica te laten terugkeren in de lessen wiskunde.”

De Lift is een privéschool met hoofdzakelijk individuele begeleiding. De lessen zelf vallen onder collectief thuisonderwijs. Maar de school wordt wel gecontroleerd, onder meer op het aantal evaluaties en het betrekken van de ouders.

“We hebben zes leerkrachten en zeven vrijwilligers, zodat we altijd 1 op 1 begeleiding kunnen geven.” Maar die extra aandacht betekent ook dat ouders zo’n 1.500 euro per maand betalen. De school hoopt dat, door externe steun, op termijn te kunnen verlagen. Zo krijgt ze vandaag al ondersteuning van de Stad Diest, Passwerk en bedrijven zoals Cronos, dat stageplaatsen en werknemers als it-leerkrachten levert, zoals Dave Vanbrabant, die in het dagelijks leven manager bij Cronos-dochter IW is.

“We gaan als leerkracht eerst toetsen naar het niveau en de interesses van de leerling. Er zijn verschillende domeinen, zoals testing, programmeren, hardware, netwerken, digitale beeldvorming. Bij sommigen gaat het heel grafisch en focussen ze op front-end development. Maar we hebben ook een leerling die op eigen houtje al sterk gevorderd is met Java, daar certificaten voor heeft behaald en nu stage loopt bij Cronos.”

De focus van De lift ligt dus niet zozeer op het behalen van algemene diploma’s, maar wel op specifieke vaardigheden. Al wordt er naast informatica ook gefocust op andere aspecten, zoals het ontwikkelen van sociale vaardigheden. “Naar volgend jaar toe willen we diplomagericht werken”, zegt Willekens.

“Van it-bedrijven krijgen we vaak te horen dat een diploma secundair onderwijs voor hen minder belangrijk is dan bepaalde Java-certificaten. Maar vanuit de ouders is er wel die vraag, net om de jongeren de kans te geven om eventueel toch naar het hoger onderwijs door te stromen.”

Bedrijven die het project van De Lift willen steunen, of meer info willen, kunnen terecht op www.delifteducation.be

Dit bericht is 2887 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail