25 september 2025 – Afgelopen woensdag opende Zijne Majesteit de Koning de Week tegen Eenzaamheid. In het verlengde daarvan presenteerden Beter Horen en de Luisterlijn vandaag met trots de nieuwe teksten voor hun gezamenlijke campagne tegen sociale eenzaamheid.
De campagne bestaat uit korte, prikkelende statements die mensen aanzetten tot nadenken over luisteren, verbondenheid, contact maken en het belang van écht gehoord worden. De teksten zijn te zien op verschillende NS-stations, in supermarkten, bij winkels van Beter Horen, op social media en op andere locaties dankzij lokale samenwerkingen.
Creatieve aftrap met Loesje
De campagneteksten werden gepresenteerd voorafgaand aan een inspirerende workshop van Loesje, die tevens diende als officiële aftrap van de campagne. Aan de workshop namen medewerkers van Beter Horen en vrijwilligers van de Luisterlijn deel, waar zij creatief aan de slag gingen met thema’s als verbinding en luisteren.
Waarom deze campagne nodig is
De campagne heeft als doel het gesprek over sociale eenzaamheid en luisteren op gang brengen. Ze nodigt mensen uit om stil te staan bij het belang van écht contact en moedigt iedereen die zich eenzaam voelt aan om steun te zoeken, bijvoorbeeld via de Luisterlijn. Daarnaast vraagt de campagne aandacht voor het vaak onderschatte verband tussen gehoorverlies en sociale eenzaamheid, en het belang van tijdige ondersteuning om isolement te voorkomen.
De eerder gepubliceerde samenwerking tussen Beter Horen en de Luisterlijn onderstreept de urgentie van dit thema. Nu steeds meer Nederlanders kampen met gehoorproblemen, groeit het risico op sociale eenzaamheid.
Week tegen Eenzaamheid
De campagne loopt gedurende de Week tegen Eenzaamheid van 25 september tot en met 1 oktober 2025. Medewerkers van Beter Horen worden aangemoedigd om het onderwerp eenzaamheid bespreekbaar te maken met klanten. Waar nodig kunnen zij doorverwijzen naar passende ondersteuning, zoals de Luisterlijn. De organisatie is dag en nacht bereikbaar voor een luisterend oor, via telefoon (088 0767 000), chat en mail.
Meer informatie over de campagne en tips om eenzaamheid bespreekbaar te maken zijn te vinden op deluisterlijn.nl/eenzaamheid.
Bron: persbericht
Dit bericht is 158 keer gelezen.