29 september 2025 – Kinderen die moeite hebben met sociale interacties hebben vaak een achterstand in hun sociaal-cognitieve vaardigheden. Deze vaardigheden bepalen in hoeverre een kind betrokken is bij sociale situaties en of het begrijpt wat er gebeurt. Juist kinderen met sociale communicatieproblemen (zoals kinderen met autisme) hebben dikwijls minder goed ontwikkelde sociaal-cognitieve vaardigheden. Vroegtijdige signalering kan helpen bij het ondersteunen van kinderen die risico lopen op sociale achterstanden.
Inzicht in de sociale cognitie van jonge kinderen is cruciaal bij het bieden van ondersteuning en vergroot daarmee de mogelijkheden om de impact van problematiek op dit gebied te verzachten met passende interventies. De ESB is een nieuw en grotendeels non-verbaal instrument dat problemen in de sociale cognitie bij peuters en kleuters (1½ tot 5 jaar) in kaart brengt. De ESB signaleert vroege indicatoren van autisme, taal- en sociale-communicatieproblemen, en kan onder andere gebruikt worden door psychologen, orthopedagogen, logopedisten en kinderartsen.
Het afnemen van de ESB duurt ongeveer 15 minuten. Het instrument omvat een set van ruim zestig verschillende materialen geschikt voor jonge kinderen. De afname bestaat uit drie subtests die hieronder zijn omschreven:
- Sociale responsiviteit: de testleider speelt met de spelmaterialen een serie scenario’s, waarin gevoelens als pijn en verbazing aan bod komen.
- Gedeelde aandacht: het kind krijgt een doos met plastic eieren te zien, waarin verschillende objecten zitten. Deze worden samen bekeken en vergeleken met objecten elders in de ruimte.
- Symbolisch begrip: met symbolische gebaren, miniaturen en vervangende voorwerpen worden objecten aangeduid die het kind correct moet selecteren.
Op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Slowakije, Spanje, Finland en de Verenigde Staten is een internationale normgroep samengesteld met nauwkeurige leeftijdsnormen. De ESB biedt hiermee professionals een krachtig en betrouwbaar hulpmiddel om de sociaal-cognitieve ontwikkeling vroegtijdig in beeld te brengen en kinderen de ondersteuning te geven die zij nodig hebben.
Bron: www.hogrefe.nl
Dit bericht is 83 keer gelezen.