19 november 2025 – Op de TOPGGz afdeling autisme van Youz en Antes, onderdeel van de Parnassia Groep, wordt regelmatig een beroep gedaan op de specialistische kennis van het team. Consultatie geeft behandelaren de mogelijkheid om met een collega te overleggen, hun klinische blik te scherpen en nieuwe invalshoeken te vinden voor casuïstiek waar ze zelf niet uitkomen. Klinisch psycholoog en manager zorg Tatiana Brandsma ziet dagelijks hoe waardevol dat is. Vanuit haar expertise denkt ze binnen de door Akwa GGZ geïnitieerde pilot Consultatie in de GGZ mee met collega’s uit het hele land.
“Consultatie kan doorverwijzingen voorkomen en behandelingen succesvoller maken,” zegt ze. Binnen de pilot wordt die kennisuitwisseling beter gestructureerd en laagdrempelig toegankelijk voor iedereen.
Van toevallig contact naar vaste structuur
Voor Tatiana ligt de kracht van consultatie in de combinatie van deskundigheid en gelijkwaardigheid. “Het is geen MDO, geen medebehandeling en geen second opinion,” legt ze uit. “Je denkt tijdelijk mee, zonder de behandeling over te nemen. De regiebehandelaar blijft verantwoordelijk, maar krijgt er even een extra paar ogen bij.”
Binnen haar afdeling is dit meedenken al jaren onderdeel van het werk, maar tot voor kort gebeurde dat vooral informeel. Collega’s uit andere teams belden of mailden met vragen over diagnostiek of behandeling bij bepaalde problematiek. “We merken dat er veel behoefte is aan consultatie, maar het is vaak versnipperd en soms tijdrovend,” vertelt ze. “Binnen deze pilot kunnen we consultatie goed vormgeven, met duidelijke afspraken over privacy, tijd en financiering.”
Uiteenlopende vragen
De vragen die Tatiana voor consultatie krijgt zijn divers. Soms gaat het om een afgebakende kennisvraag, bijvoorbeeld over de diagnostiek bij autisme in combinatie met trauma en soms om casuïstiek waarin verschillende behandelingen niet het gewenste effect hebben. Tatiana: “Soms geef je in een korte mailwisseling alweer voldoende richting, soms vraagt het om verdiepend overleg via telefoon of video.”
Consultatie heeft volgens Tatiana veel waarde voor de cliënt. Het zorgt ervoor dat cliënten vaker binnen hun eigen instelling geholpen kunnen worden omdat een doorverwijzing voorkomen kan worden. Dat voorkomt wachtlijsten en bevordert de continuïteit van zorg. “Het versterkt samenwerking in de keten en maakt zorg efficiënter,” zegt ze. Zelf maakt Tatiana ook regelmatig gebruik van consultatie bij andere experts. “Ik zie het als een vorm van samen leren,” vertelt ze. “Soms heeft iemand meer ervaring of specifieke deskundigheid op een bepaald onderwerp en door consultatie kun je de behandeling verder brengen.”
123Consultatie
Het digitale platform 123Consultatie.nl ondersteunt het hele proces van consultatie: behandelaren dienen hun vraag in, delen relevante informatie en matchen met een expert die past bij hun vraag. Daarna kunnen ze via chat, telefoon of video overleggen. Ook is er de mogelijkheid om documenten zoals een kennissheet of behandelprotocol te delen.
Tatiana ziet dat bepaalde thema’s regelmatig terugkeren, zoals de overlap tussen autisme en persoonlijkheidsproblematiek, of de rol van het systeem rond de cliënt. Door die patronen te herkennen kan hier gerichter scholing of intervisie over worden aangeboden.
Een casus die haar is bijgebleven, ging over een cliënt met autisme en genderdysforie. De consultatievrager had moeite om goed te duiden wat er speelde. “In het gesprek konden we helpen woorden te geven aan wat impliciet al aanwezig was,” vertelt ze. “Dat hielp om de behandeling naar een volgend niveau te brengen.”
Drempels en kansen
Toch merkt Tatiana dat behandelaren het niet altijd makkelijk vinden om een consultatievraag stellen. De drempel ligt vaak in de overtuiging dat ze het zelf moeten kunnen oplossen of dat hun vraag niet belangrijk genoeg is. “Dat is jammer,” zegt ze, “want consultatie is juist bedoeld om te voorkomen dat je vastloopt. Een korte blik van buitenaf kan soms het verschil maken.”
Ook praktische vragen zijn soms een belemmering, zoals tijd of privacy. Via de pilot Consultatie in de GGZ blijft patiëntinformatie geanonimiseerd en de consultatie is kosteloos. Dat verlaagt de drempel om een vraag te stellen. Volgens Tatiana is het systeem gebruiksvriendelijk: “Het platform werkt intuïtief en overzichtelijk, waardoor het makkelijk is om snel je vraag te stellen.”
Samen leren
Wat Tatiana het meest waardeert aan het geven van consultatie, is de samenwerking zelf. “Het mooiste moment is als iemand zegt: ‘Dank je, hier kan ik weer verder mee.’ Dan weet je dat je het verschil maakt,” vertelt ze. Die wisselwerking werkt twee kanten op: ook de expert leert van de vragen die binnenkomen en de werkwijze van anderen.
Volgens Tatiana is dat precies de essentie van consultatie: samen leren, over de grenzen van instellingen en disciplines heen. “Het is geen teken van onkunde, maar van professionaliteit,” besluit ze. “Niemand kan alles weten. Juist door samen te denken en kennis te delen, verbeteren we de kwaliteit van zorg, voor onszelf als behandelaren en voor onze cliënten.”
Meld je aan als consultatievrager
Ontvang ook gratis consultatie van een expert over Psychische klachten en verslaving, Depressie, Eetstoornissen of Autisme.
Bron: akwaggz.nl
Dit bericht is 2 keer gelezen.
