Beeldbellen en chatten met je psycholoog

Facebooktwitterlinkedinmail

19 februari 2019 – De afdeling Zorgbemiddeling van Zilveren Kruis begeleidt verzekerden met een hulpvraag zo snel mogelijk naar de juiste zorg. In 2018 meldden zich 6.000 klanten met een GGZ zorgvraag. Wanneer zij bellen met Zilveren Kruis staan zij vaak al lang op een wachtlijst. Maar met de inzet van online behandeling behoort het wachten, voor een deel van deze patiënten, tot het verleden.

Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop Zilveren Kruis: ‘Wij willen dat patiënten daar zorg krijgen waar zij het liefste zorg ontvangen. Als onze verzekerde het wil en eHealth goed aansluit op de zorgvraag kunnen zij direct online met hun behandeling van start.’

Digitaal én persoonlijk
De online behandeling kan in plaats komen van de traditionele behandeling. Een combinatie van online en ‘offline’ behandeling is ook mogelijk. Doordat patiënten de zorg thuis ontvangen is er geen sprake meer van reistijd of wachttijd in de behandelkamer. Via beeldbellen hebben patiënten direct persoonlijk contact met een psycholoog. Dit kan met een smartphone, tablet of computer. Bij een andere vorm van online behandeling worden opdrachten digitaal ingevuld en opgestuurd en reageert de behandelaar hier online op.

Patiënt sneller geholpen met online behandeling
Veel vragen die Zorgbemiddeling krijgt gaan over angst- of depressie behandelingen. De online behandeling van deze klachten is bewezen effectief. Patiënten- en familiekoepel MIND is positief over het initiatief van Zilveren Kruis. Mirjam Drost, woordvoerder: ‘Online therapie kan bijvoorbeeld ondersteunend zijn als je op de wachtlijst staat. We zijn benieuwd naar de resultaten en wat patiënten er van vinden. Behandeling blijft maatwerk en MIND vindt het van belang dat er steeds goed gekeken wordt naar de ernst en complexiteit van de klachten in samenspraak met de patiënt’.

Juiste zorg, juiste plek, juiste moment
De online behandeling is flexibel in te plannen, consulten kunnen ook ’s avonds of in het weekeinde plaatsvinden. ‘Het persoonlijke contact vanuit Zorgbemiddeling is bij uitstek geschikt om verzekerden over de mogelijkheid van online behandeling te informeren’, vertelt Olivier. ‘Het blijft altijd de keus van de patiënt. Wij verwachten voor een flink aantal verzekerden GGZ zorg veilig thuis te brengen komend jaar. Daar zijn we ontzettend blij mee.’

Bron: Zilveren kruis

Dit bericht is 4057 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail