“Consultatie met een expert gaf me precies het vertrouwen dat ik nodig had”

5 november 2025- Een behandeling die vastloopt, twijfel over opschaling naar intensievere zorg of het gevoel rond te draaien in een kringetje: elke behandelaar heeft er wel eens mee te maken. Hoewel een doorverwijzing soms voor de hand ligt, kan het stellen van een vraag aan een collega buiten de organisatie praktische handvatten bieden. Toch voelt het voor veel behandelaren nog als grote stap om hulp te vragen. De pilot Consultatie in de GGZ wil deze drempel verlagen. Akwa GGZ maakt het mogelijk om laagdrempelig een externe expert te raadplegen. Kosteloos, snel en zonder ingewikkelde procedures.
 
GZ-psycholoog Nala Sundararajah stelde via de pilot van Akwa GGZ een vraag aan een expert en merkte hoe waardevol het is om iemand van buiten de organisatie mee te laten denken in het behandelproces.

“Tijdens een behandeling die vastliep wist ik even niet meer hoe ik verder moest,” vertelt ze. Het ging om een traumabehandeling die weinig vooruitgang boekte. De cliënt bleef vastzitten in starre denkpatronen en Nala vermoedde dat er sprake was van autisme. Binnen haar team had ze de casus al meerdere keren besproken, maar echt resultaat bleef uit. “Toen ik hoorde van de mogelijkheid om consultatie aan te vragen, besloot ik hier gebruik van te maken. Eigenlijk vooral om te checken: zie ik iets over het hoofd, denk ik te eenzijdig?”

Simpel een vraag stellen op het platform
Het aanvragen bleek verrassend eenvoudig. Via het platform van 123Consultatie koos ze één van de aandachtsgebieden die paste bij de problematiek van de cliënt en zag direct de profielen en werkervaring van beschikbare experts. Ze diende haar vraag schriftelijk in en kreeg binnen een week een eerste reactie. Daarna volgde kort en doelgericht mailcontact. Naast mailcontact is er ook de optie om te bellen of te videobellen, maar in dit geval bleek het schriftelijke contact precies passend: ‘het was snel, helder en to-the-point.”

Praktisch en out of the box
De consultatie gaf Nala rust én vertrouwen. Ze kon haar eigen ideeën toetsen en kreeg bevestiging dat ze op het juiste spoor zat. Vooraf had ze al enkele mogelijke vervolgstappen bedacht: misschien de traumabehandeling anders vormgeven, tijdelijk pauzeren of juist verdiepen met EMDR en daarnaast verder onderzoeken of autisme een rol speelde. Ook wilde ze de starre gedachtenpatronen van haar cliënt op een andere manier kunnen uitdagen, met een vorm van cognitieve gedragstherapie die beter aansloot bij de problematiek van de cliënt. Nala: de expert stelde verhelderende vragen en kwam met een paar concrete suggesties. Ze bevestigde het idee dat de inzet van EMDR inderdaad passend was en gaf bovendien praktische tips over hoe ze dit kon aanvliegen bij een cliënt met autistische kenmerken, door meer structuur, voorspelbaarheid en visuele ondersteuning in te bouwen tijdens de sessies.

Door de consultatie zag ze dat haar intuïtie juist was en dat gaf precies het vertrouwen dat ze nodig had om verder te gaan. “Consultatie scherpt je klinische blik, maar laat ook zien dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Om hulp vragen is ook een teken van professionaliteit.”

Wat Nala daarnaast opviel, was de combinatie van deskundigheid en creatief meedenken. “De adviezen waren niet theoretisch of ingewikkeld, maar direct toepasbaar.” De expert bracht bovendien een onverwachte suggestie, een idee waar Nala zelf niet zo snel op was gekomen. Zo stelde ze voor om samen met de cliënt in gesprek te gaan met een wijkagent, om te onderzoeken hoe reëel zijn angst voor een inbraak werkelijk was. “Dat soort out-of-the-box suggesties zet je op een andere manier aan het denken,” vertelt Nala. “Soms is één onverwachte invalshoek genoeg om een behandeling weer in beweging te krijgen.”

Meer zelfvertrouwen, minder druk
Nala merkt dat de stap om hulp te vragen voor veel behandelaren nog groot is. “Er leeft soms het idee dat je als professional alles zelf moet kunnen. Terwijl juist het delen van je overwegingen en twijfels ruimte geeft voor reflectie. Voor mij voelt consultatie als samen leren: even sparren met iemand die met een frisse blik meekijkt. Dat haalt de druk van de behandeling en maakt mijn werk juist leuker.”

Ze vertelde haar patiënt dat ze een expert ging raadplegen. “Dat voelde heel natuurlijk. Hij reageerde positief en had het gevoel dat ik zijn behandeling serieus nam en bereid was om verder te kijken.”

Je houdt de regie
Binnen haar team vertelt Nala inmiddels enthousiast over haar ervaring. “Sinds ik dit heb gedaan, zeggen collega’s vaker: zullen we een externe expert laten meekijken? Dat is precies wat ik hoopte. Je hoeft niet te wachten tot je vastloopt, ook als je twijfelt of gewoon een frisse blik wilt, kan consultatie zinvol zijn.”

Volgens Nala past consultatie goed bij de dagelijkse praktijk: “Het is snel, professioneel en gelijkwaardig. Je houdt zelf de regie, maar je profiteert van extra kennis van collega’s. Soms voorkomt het zelfs onnodige doorverwijzingen. In mijn casus dacht ik bijvoorbeeld aan een klinische opname, maar dankzij de interventies die ik nu inzet, kan de behandeling ambulant blijven plaatsvinden en is er zichtbare vooruitgang.”

Voor de toekomst hoopt Nala dat consultatie vanzelfsprekender wordt. “Het helpt niet alleen een individuele casus verder, maar versterkt ook het netwerkgevoel in de ggz. We werken allemaal aan hetzelfde doel, maar vaak binnen onze eigen muren. Door consultatie leer je elkaar kennen en deel je kennis over instellingen heen wat wachttijden kan verkorten. Dat maakt de zorg niet alleen beter, maar ook menselijker en toegankelijker.”

Meld je aan als consultatievrager
Ontvang ook gratis consultatie van een expert over Psychische klachten en verslaving, Depressie, Eetstoornissen of Autisme. 

Bron: akwaggz.nl

 

Dit bericht is 2 keer gelezen.