29 november 2024 – Specialisten en ervaringsdeskundigen zijn maar al te goed op de hoogte van de treeknormen in de GGZ. Hiermee bedoelen we de maximaal aanvaardbare wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg. In de praktijk worden deze normen meestal echter niet gehaald. De GGZ wordt overspoeld met cliënten en er is simpelweg te weinig personeel. Hierdoor moeten mensen vaak te lang wachten op hulp. Soms komt hulp hierdoor te laat. Hierdoor verergeren klachten en kunnen er zelfs levensgevaarlijke situaties ontstaan.
Dat betekent echter niet dat ggz-instellingen het er maar bij laten zitten. Ze doen er in heel Nederland alles aan om de treeknormen wél te halen en de wachtlijsten te verkorten. Maar op welke manieren kunnen ze dit aanpakken? Hoe komen ze de (te) lange wachtlijsten te boven? Is dat überhaupt nog wel mogelijk?
Werken in de (geestelijke) gezondheidszorg moet aantrekkelijker worden gemaakt
Werken in de zorg trekt nog altijd te weinig mensen. De zorgopleidingen lopen leeg en de aanmeldingen zijn laag. Hierdoor zien we ook niet op de korte termijn weer veel nieuwe zorgprofessionals opstaan. Dat betekent dus dat werken in de zorg aantrekkelijker gemaakt moet worden. Vooral bij de jongere generatie. Rondgaan op middelbare scholen zou bijvoorbeeld een optie zijn, maar ook het aantrekkelijker maken van de arbeidsvoorwaarden. De salarissen zijn nog altijd relatief laag voor de opleidingen die worden gevraagd en zeker voor de uren die worden gemaakt. Hoewel de overheid hier de afgelopen jaren – zeker sinds de coronacrisis – ook meer aandacht aan schenkt, valt er nog veel winst te behalen.
Zorginstellingen zouden hier dus ook over na kunnen denken. Betere arbeidsvoorwaarden bestaan immers niet alleen uit hogere salaris, maar ook door het aanbieden van opleidingen, meer doorgroeimogelijkheden en gewoon een fijne werkcultuur. Op Vacatures Nederland is duidelijk te zien dat er een grote behoefte is aan goed zorgpersoneel. Als bedrijven extra aandacht besteden aan het binnenhalen van nieuwe krachten, zou dit uiteindelijk ook gaan leiden tot kortere wachtlijsten.
Betere planning
De verhoudingen in de zorg zijn ontzettend scheef. Aan de ene kant zien we een groot personeelstekort en lange wachtlijsten en aan de andere kant zien we dat de agenda’s van zorgprofessionals nooit helemaal goed worden gepland. Hierdoor hebben ze veel vrije uren en worden werkdagen niet volledig benut. Dit kan erg frustrerend zijn. Niet alleen voor de professionals zelf, maar ook voor de cliënten die echt zitten te wachten op hulp. Ook in de planning moeten er dus stappen worden ondernomen om betere resultaten te genereren.
Kennis van de wachtlijst
Een betere planning begint ook bij meer kennis van de wachtlijst. Wie staan hier precies op? Voor welke hulp komen zij? Staan ze wellicht bij meerdere instanties ingeschreven? Vaak zijn dit soort dingen helemaal niet duidelijk en wordt er simpelweg een lijstje afgewerkt. Dat betekent dus ook dat sommige mensen héél lang op hulp moeten wachten en er uiteindelijk na de eerste afspraak al blijkt dat dit een mismatch is. Dit moet in de toekomst voorkomen worden om mensen sneller en efficiënter te kunnen helpen. Hierdoor zullen ook de wachtlijsten korter worden.
Bron: persbericht
Dit bericht is 623 keer gelezen.