‘Zelfmoord voorkomen door vragen te stellen’, die boodschap schuurt bij nabestaanden

Facebooktwitterlinkedinmail

29 november 2017 – “Heel erg dat ze dit zo voelen”, zegt directeur Jan Mokkenstorm van 113 Zelfmoordpreventie. “Het is nooit de bedoeling geweest om nabestaanden een schuldgevoel te geven of hun schuldgevoel te versterken.” Hij reageert op opmerkingen hierover in de Volkskrant en het Radio 1-programma Nieuws & Co van nabestaanden van mensen die zelfmoord hebben gepleegd, zo bericht de NOS.

113 Zelfmoordpreventie streeft ernaar dat niemand eenzaam of radeloos sterft door zelfmoord. De organisatie voert een campagne met als boodschap dat zelfmoord tot op het laatste moment te voorkomen is, als je suïcidale mensen rechtstreeks vraagt of ze van plan zijn om zelfmoord te plegen.

Suïcide is tot het laatste moment te voorkomen. Maar als het toch gebeurt, is het niet jouw schuld.

Jan Mokkenstorm, psychiater en directeur 113 Zelfmoordpreventie

Sylvia van Dort, rouwondersteuner en zelf ook nabestaande na een zelfmoord, herkent dat gevoel. “Mokkenstorm doet ontzettend zijn best om zelfdoding bespreekbaar te maken en daar ben ik heel blij mee. Maar nabestaanden voelen dat ze tekort zijn geschoten als ze naar hem luisteren. Terwijl het beeld dat uit hun verhalen naar voren komt, vaak heel complex is en ze vaak geen idee hadden dat hun naaste of geliefde met zelfmoordplannen rondliep. Ik vind dat de campagne daar aan voorbijgaat en de nabestaanden eigenlijk een beetje in de kou laat staan.”

“Ik heb er alle begrip voor. Dit raakt me natuurlijk”, reageert de directeur van 113 Zelfmoordpreventie. Hij vertelt dat er binnen de organisatie veel is nagedacht over hoe de preventie van suïcide in een duidelijke boodschap te vatten is. “Maar die boodschap kan niet altijd gegeven worden zonder de rouwverwerking van nabestaanden te beïnvloeden. Het raakt elkaar.”

Lees het hele artikel op NOS.nl

Denk je aan zelfmoord? Therapie werkt! Bel 0900- 0113 of kijk op 113.nl  voor hulp/

Dit bericht is 2595 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail