Wat kan je doen tegen een winterdip?

Facebooktwitterlinkedinmail

9 januari 2019 –Een onderzoek van Radar onder 30.000 respondenten toonde eind 2017 aan dat een derde zegt last te hebben van een winterdip of zelfs -depressie. In veel gevallen gaat het om vermoeidheid, slaap nodig hebben, een verhoogde eetlust en (als gevolg daarvan) gewichtstoename, zo meldt NU.nl.

Er zijn ongeveer 480.000 Nederlanders die aan het seasonal affective disorder (SAD) lijden, de officiële benaming voor een winterdepressie. Nog eens 1,3 miljoen mensen hebben last van een winterdip en bijbehorende mildere klachten, blijkt uit cijfers van de Polikliniek Winterdepressie van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Een derde heeft last van winterdip

Een deel van die respondenten zegt zelf te proberen te voorkomen dat de winterblues vat op ze krijgt. Zo probeert ruim een kwart het huis wat gezelliger te maken, gaat een op de vijf overdag wat vaker naar buiten en proberen anderen meer te bewegen (14 procent) of het rustiger aan te doen (12 procent).

Daarnaast wordt de gezelligheid van vrienden opgezocht. Ook de groep die wel een winterdip ervaart, probeert dit gevoel te beïnvloeden door bovenstaande aanpassingen te doen. Een groot deel van deze groep (85 procent) probeert daarnaast meer te slapen.

Let op je voeding

Bij het Voedingscentrum zijn ze er helder over. In de winter moet je gewoon gezond blijven eten, met de Schijf van Vijf als leidraad. Kortom: voldoende groente, fruit, volkoren graanproducten, bonen, olie en noten. En vergeet niet om voldoende water te drinken. Dat beaamt ook voedingswetenschapper Liesbeth Smit. “Eigenlijk moet je dus gewoon blijven doen wat je alle seizoenen al doet: gezond en gevarieerd eten.” Er zijn geen verschillende gezondheidsadviezen per seizoen, benadrukt Smit.

Veel aandacht voor vitamine D in de winter

“Kom je niet elke dag met hoofd en handen onbedekt buiten, dan moet je het hele jaar door vitamine D slikken. Voor mensen met een ziekte of speciale levensstijl is dit soms het geval, maar de ‘normale Nederlander’ kan gewoon de hele winter teren op de vitamine D die is aangemaakt in de andere seizoenen.”

Ongeacht of de winter je gemoedstoestand nu wel of niet verandert, zijn er genoeg opties die mogelijk als een goed advies kunnen dienen, zo schrijven experts eensgezind. Haal wat vaker een frisse neus, eet gezond, zoek het daglicht op zolang het er is en kijk vooral waar je behoefte aan hebt.

Lees het uitgebreide artikel op NU.nl 

Dit bericht is 1150 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail