Wat helpt u om van een sombere bui af te komen? 99 tips!

Facebooktwitterlinkedinmail

fonds psychische gezondheid

Afgelopen weken vroegen we aan u: wat helpt u om van een sombere bui af te komen? U gaf massaal gehoor aan onze oproep en we ontvingen meer dan 300 tips via onze website, onze nieuwsbrief, Twitter en Facebook. Hartelijk dank daarvoor! Uit de inzendingen selecteerden we 99 tips. We hopen dat de tips van anderen u kunnen helpen of inspiratie geven tijdens een sombere bui.

  1. Geef het even de aandacht door te kijken waar het sombere gevoel vandaan komt. Eerlijk zijn naar jezelf dus. En daarna bel je iemand op om samen deze dag te beleven op een positieve manier. – Yvette
  2. Sta op tijd op, hou je gewone dagritme vast en ga even wandelen of fietsen. Zorg voor een kleurrijk ontbijt met extra fruit. En zet je favoriete muziekzender aan. – Dineke
  3. Luisteren naar muziek van Enya of aan de zomer denken: dat geeft mijn een goed gevoel. – Jan
  4. Lekker in bad gaan. Lavendelbloesem helpt je om te ontspannen:-) – Barbara
  5. Een bos bloemen of ander presentje voor jezelf kopen en er bewust van genieten! – Hanneke
  6. Mij helpt het om iets goeds te doen voor een ander. Mijn zieke vader helpen door voor hem boodschappen te doen of klusjes te doen en er voor hem te zijn. Ook mijn vrijwilligerswerk in de psychiatrie, praten en luisteren naar een ander die het nodig heeft. – Dievera
  7. Neem eens wat vaker vrij op een maandag. Zelf heb ik alle maandagen vrij genomen; ik geloof in 52 vakanties van drie dagen. – John
  8. Negatieve energie, waardoor ik neig mezelf de grond in te boren, probeer ik om te zetten naar positieve energie om me beter te gaan voelen. Het valt niet mee om op gang te komen, daarom heb ik voor mezelf een lijstje met opties waaruit ik kan kiezen wat ik ga doen: voetballen, hardlopen (als ik denk aan iets of iemand waar ik boos op ben kan ik opeens heel hard rennen!), bloemen verpotten, achterstallige klusjes doen; allemaal actieve acties, die me uit mijn negatieve modus kunnen halen. –Aniek
  9. Op Pinterest zoeken naar plaatjes met positieve uitspraken of plaatjes van chocolade! – Heidi
  1. Zonnige vakantiefoto’s bekijken, zo nodig urenlang. – Maryl
  2. Een wandeling in de natuur, park, bos. De planten bloemen en vogels zorgen voor een glimlach en dankbaarheid voor de natuur om ons heen. – Siham
  3. Een fikse wandeling met de honden in de regen in het bos of een flinke poetsbeurt van mijn paarden. – Hilde
  4. Door de liefde van vriendschappen krijg je weer een lach op je gezicht. Je bent niet alleen. – Tamara
  5. Deze tekst: ‘Liefste Mij, je bent geweldig, sterk, mooi, geliefd, slim en speciaal. Ik wilde je hier even aan herinneren. Liefs Mij.’ – José
  6. Goed slapen en niet te veel piekeren. – Jasper
  7. Zorg zo goed mogelijk voor jezelf: start met lekker douchen, een lekker geurtje, goede outfit, goed ontbijt, lekker muziekje en wens jezelf en iedereen die je tegenkomt een prettige dag. Je zult merken dat een glimlach beantwoord wordt en daar ga je je zelf beter door voelen! – Ciel
  8. Bedenk wat wél gelukt is en schrijf dat op, zodat je het na kunt lezen op sombere momenten. – Nynke
  9. Opschrijven wat voor leuke dingen je in 2014 wil gaan doen. – Linda
  10. Haal een frisse neus! Maakt het hoofd vrij! – Riekje
  11. Ik maak het gezellig en versier in deze donkere maanden alles met lampjes en kaarsjes. – Wietske

21.Ik spit twee spaden diep, mijn groentetuin om. De basis voor een grandioos tuinseizoen. Voor hen die een balkon hebben, ga het balkon op en doe hetzelfde, in mini! – Cor Jan

  1. Geniet van de dingen om je heen in dit moment, leef in het NU! – Gert
  2. Natuurfoto’s maken die mijn stemming verbeelden. – Ester
  3. Een knuffel van mijn dochter, muziek, kaarsjes, een warm bad. – Sofie
  4. Muziek waar je van houdt hard aanzetten en lekker meezingen en swingen! – Cissypage2image18992
  1. Zoek een leuk koffiezaakje op in de buurt en ga op een voor jou fijne plek zitten. Neem koffie met iets lekkers erbij, neem eventueel een leuk tijdschrift mee. Zo meng je jezelf in de maatschappij. – Yvette
  2. Ik probeer actief bezig te zijn op zo’n dag. Wanneer ik niets te doen heb ga ik piekeren en word ik somber. Misschien ga ik sociale contacten liever uit de weg, maar het opruimen in huis, het maken van een wandeling of het koken van een lekkere maaltijd zijn prettige dingen om je (negatieve en sombere) gedachten te kunnen verzetten. – Anne
  3. Steek kaarsjes aan en voer een paar fijne yoga-oefeningen uit. Misschien komen er eerst wat tranen maar dat is prima, gewoon doorgaan met de oefening en eindig met een ontspanningsoefening, er staan er genoeg op internet! – Petra
  4. Drink een heerlijk kopje koffie, neem overal de tijd voor… niet pushen! Morgen weer een dag. – Sandra
  5. Mij helpt het om elke ochtend net voor zonsopgang een halfuur voor een energylight te zitten. – Piet
  6. Een prachtige expositie bezoeken met bijzondere schilderijen. – Chris
  7. Trakteer gebak of zelfgemaakte koekjes/cakejes op het werk, zodat er wat leuks is om naar uit te kijken! – Manon
  8. Pluk het moment. Van een sombere bui kom je af door te focussen in het hier en nu. En met veel aandacht iets actiefs te gaan doen. Of dat nou een wandeling is, een stukje tekst typen, een gesprek voeren, koekjes bakken enzovoort. – Wilga
  9. Buiten sporten! Ook al is het koud, na 10 minuten sporten, krijg je het al warm. Door te sporten gaat mijn negatieve energie weg en voel ik me fit. – Tugba
  10. Op vakantie gaan naar een zonnig land voor minimaal 10 dagen. En maak er een lange reis van: ga met de auto of bus! dat heeft mij erg geholpen. – Iman
  11. Genieten van mijn lieve mooie kleindochter. – Lia
  12. Zingen tegen alle rotgevoelens in, een lied met positieve tekst. Volhouden. Dan naar buiten voor een stevig blokje om. Mensen groeten met een glimlach. Voor mij een probaat middel. – Hanneke
  13. Laat je niet kisten, ga om met optimisten. – Raymondpage3image20992
  1. Chocolade – Christel
  2. Start de dag met een lange wandeling; geniet van het lichter worden van de dag, de vogels en de frisse lucht! Ik kan er dan weer de hele dag tegenaan:-) – Joyce
  3. Ik voelde me niet zo lekker en had nergens zin in. Ik ging achter mijn laptop zitten en schreef hoe ik me voelde. Tijdens het schrijven probeerde ik te zoeken waar dat sombere gevoel vandaan kwam: gisteren was het begonnen, toen iemand iets onaardigs tegen mij zei. Dat maakte me verdrietig. Op zo’n moment komt dan dat gevoel uit mijn kindertijd weer naar boven. Mijn vader die dan bijvoorbeeld zei: ‘Ach dat kun je toch niet’. En als ik dan een paar bladzijden heb geschreven op mijn laptop, voel ik me weer heerlijk opgeknapt en langzaamaan komt mijn blije ik weer naar boven. Mijn vader is er niet meer, maar er zijn veel mensen die het wel lezen als ik het online zet. Dan krijg ik de erkenning die ik vroeger zo gemist heb. – Marja
  4. Gekke gezichten trekken in de spiegel. – Bea
  5. Humor! En vroeger wandelen naar de zee en staan op de pier. – Edmond
  6. Teken je gemoedstoestand in vrolijke kleuren! – Florine
  7. Elke morgen drie bladzijden schrijven, zomaar wat er in mijn hoofd opkomt. Daarmee ‘leeg’ ik mijn hoofd en zet wat negatief is om in iets positiefs! – Anneke
  8. Ik heb een vaste methode: contact met een vriendin om het hoofd te legen, dan even onder een warme douche, vervolgens onder een dekentje op de bank met zoethouthee en een filmpje. – Catrina
  9. Een wandeling maken met mijn vriend of vriendinnen. Bijvoorbeeld de NS wandeling op de Utrechtseheuvelrug. En daarna genieten van een heerlijke maaltijd met een lekker glas wijn of limonade! – Saskia
  10. Denken: ‘Oké, het is even niet leuk maar straks is het weer anders!’ – Maria
  11. Zo vroeg mogelijk naar buiten! Benen naast het bed laten zakken, zodat je lijf omhoog komt, makkelijke kleding aan, en gewoon naar buiten stappen, frisse lucht inademen, wandelen. Hoewel het daarna niet per se helemaal goed gaat, is mijn ervaring dat het depressieve gevoel wél minder is. – Caroline
  12. Ik ‘dwing’ mijzelf om op tijd op te staan. Start de dag rustig aan en ga dan minstens een uur iets creatiefs doen. – Judypage4image21912

    51. Maak drie leuke concrete plannen voor een uitje in de buurt, bespreek dit alvast met een goede vriend(in) en voer een van de plannen uit als je de sombere bui voelt aankomen. – Sjoukje

52.Probeer te accepteren dat het is zoals het is, perfectie bestaat niet. En weet: kwetsbaarheid maakt je een mooier mens. – Bart

  1. Als ik somber ben heb ik de neiging om me thuis op te sluiten en ‘niks’ te doen, maar ik heb gemerkt dat dat juist niet werkt! mijn tip is om erop uit te gaan en LEUKE dingen te doen die je afleiden van de somberheid. – Claudia
  2. Goed nabuurschap: iets lekkers langsbrengen bij een eenzame buurman die net zijn vrouw heeft verloren. – Tineke

55.Alles op een rij zetten waar je dankbaar voor bent in je leven, van de mooie ochtendmist tot een goede vriendschap. Goede herinneringen ophalen. – Chris

  1. Letterlijk: in beweging komen, liefst gecombineerd met praten. Een mooie wandeling met dierbaren. Het huis opfrissen: hier en daar een likje verf, kasten opruimen, overbodige spullen wegdoen, ramen blinkend schoon wassen. Van kunst genieten, de tuin ingaan, schilderen, of jezelf een verwenbeurt(je) geven. – Milly
  2. Gisteren heb ik mezelf overwonnen in de halve marathon van Egmond. Voor mij een geweldige remedie! – Marian
  3. Na een uur pilates op de maandagmorgen ben ik weer boven Jan! – Jacqueline
  4. Tot jezelf komen met een relaxte meditatieoefening. – Dennis
  5. Dankbaarheid te betrachten voor al het moois wat er om me heen is. En een lijstje van al mijn positieve eigenschappen en kwaliteiten te maken! – Sila
  6. Weekend Ardennen met vriendinnen. – Audrey
  7. Denk aan iets leuks wat in de toekomst gaat gebeuren, zoals vakantie, saunabezoek, weekendje weg. Probeer voor elke maand iets leuks te plannen. – Netty
  8. Al jaren knip ik mooie plaatjes uit tijdschriften en deze plak ik in een collageplakboek. Af en toe blader ik daar doorheen en omdat het uitsluitend plaatjes bevat waar ik blij van word, is dit altijd fijn en realiseer ik me elke keer weer dat een blij gevoel niks hoeft te kosten. – Jolandapage5image20248
  1. Verlaat je hoofd, ga naar buiten – Elsje
  2. Hardlopen. Doe ik elke dag. Dan lijkt het altijd lente. – Iris
  3. Natuurwandeling maken en om me heen kijken: luisteren of ik een vogel hoor, kijken of ik een bloem zie bloeien enzovoort. – Marion
  4. Huisdieren knuffelen – Astrid
  5. Start de dag met een frisse wandeling van ongeveer 20 minuten, liefst in de natuur vlakbij huis. Verwonder je over wat er zo dichtbij zo waardevol kan zijn! – Mario
  6. Lach om jezelf, lach met de mensen om je heen en glimlach elke dag naar een vreemde. – Lieneke
  7. Wandelen door de duinen en op het strand zet mijn somberheid aan de kant. –Marinke
  8. Zwemmen en daarna lekker lunchen met een vriend(in). – Jantina
  9. Gospels zingen met ons gospelkoor. – Anneke
  10. Ik ga naar buiten en groet iemand die ik niet ken. – Els
  11. Grappige foto’s van mijn kleinzoon bekijken. – José
  12. Beseffen dat het niet om jou draait. Ga een ander vrolijk maken, dan word je vanzelf ook weer blij. – Bob

76.Niet vergeten: een depressieve bui gaat ALTIJD weer over! Soms duurt het dagen/weken/maanden/jaren, maar het gaat weer over. Dat vertrouwen is heel belangrijk als je er midden in zit, want dan denk je al snel: dit gaat NOOIT meer over! – Carmen

  1. Kijk op teletekstpagina 718 en fleur op bij het vooruitzicht dat het elke dag weer langer licht blijft! – Karen
  2. Neem een snipperdag en plan samen met iemand die het goed kan gebruiken een leuk uitje. – Ina
  3. Hardlopen helpt mij mega goed om van een sombere bui af te komen! – Theopage6image17496
  4. Mezelf verwennen en speciaal naar de bakkerij of supermarkt fietsen om een croissantje of       cappuccino te halen en al thuis genietend terwijl ik ontspan me bedenken wat een geluksvogel ik ben dat ik leef! – Suus
  1. Lekker gaan knutselen, bijvoorbeeld een leuke kaart maken. – Annie
  2. Ik koop een mooie bos bloemen en doe iets aardigs voor een ander. – Willem
  3. Ik ben zelf herstellende van een depressie. Zorg dat je muziek op je mobiel bij je hebt waar je leuke herinneringen aan hebt! – Judith
  4. Het werkelijk realiseren wat je allemaal wel hebt in plaats van constant jezelf terecht te wijzen wat je nog niet hebt bereikt. – Jeroen
  5. Iets kopen hoeft niet, het gaat mij om de kleine dingen, zoals oude foto’s bekijken, iets leuks doen met mijn man, mijn familie in Amerika mailen, gekke poezenplaatjes kijken, en gek doen met Gompie onze huiskat. – Tineke
  6. Djembé spelen – Liane
  7. Ik heb er zelf geen last van maar voor diegenen die dat wel hebben: Doe iets gezelligs met een eenzame oudere of mensen die het moeilijk hebben. Daar krijg je energie van! – Corry
  8. Samen een wijntje drinken en heerlijk eten doet een dipje vergeten! – Mascha
  9. Als ik somber ben dan ga ik naar andere mensen bewust een glimlach geven, zodat ik van hun ook een glimlach terug krijg! Het zal je verbazen hoe goed dat werkt! – Wieke
  10. Pak een klus aan in huis, je hebt afleiding en daarna voldoening. – Karin
  11. Denken aan een geluksmoment in mijn leven. – Riny
  12. Analyseer je problemen, zet ze van klein naar groot en los ze in die volgorde op. – Emil
  13. Meezingen en meeklappen met de clip ‘HAPPY’ van Pharell Williams. – Esther 94. Ruim de zolder  op, dat ruimt ook op in je hoofd. – Marijke
  1. Lief zijn voor jezelf, denken: wat vind ik leuk op dit moment! Zoek contact, bel iemand, ga naar buiten stukje fietsen. Kook iets lekkers. Neem zelf initiatief, een ander weet misschien niet dat jij somber ben dus…neem die stap, probeer het! – Henny
  2. Ga naar buiten: wandelen, fietsen, en verwen je zelf voor 1 euro met koffie en een gebakje bij de Hema. – Marion
  3. Een romantische Franse film kijken. – Fatma
  4. Pak een schrift en schrijf! Dat helpt bij het verwerken van emoties en het loslaten van oude verhalen om ruimte te maken voor nieuwe. – Marja
  5. Geef je spiegelbeeld een glimlach. – Corinne

Het kan zijn dat u zich zorgen maakt over de somberheid die u ervaart. Als dit zo is, is het belangrijk dat u uw hart lucht en steun zoekt. Praat over uw gevoelens met bijvoorbeeld familieleden of vrienden.

Aarzel ook niet om steun te zoeken bij een professional. Fonds Psychische Gezondheid biedt een hulplijn aan via Stichting Korrelatie. Psychologen en maatschappelijk werkers kunnen u voorzien van adviezen en tips en verwijzen, als dat nodig is, door naar andere informatiebronnen of hulpverleners. Bellen kan naar 0900-1450. U kunt bellen op werkdagen van 9.00 – 18.00 uur (€ 0.15 per minuut).page8image11904page8image12064

Fonds Psychische Gezondheid is een goed doel met een missie. We streven naar een samenleving waarin mensen niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch gezond zijn. Wij zijn er voor iedereen die te maken heeft met psychische problemen of wil weten hoe die te voorkomen zijn. Dit doen we door:

  • Het financieren van onderzoek naar nieuwe en betere behandelmethoden en zorgprojecten
  • Het bieden van actuele en betrouwbare informatie
  • Het bevorderen van openheid en begrip.

    Wilt u Fonds Psychische Gezondheid steunen? Lees meer op www.psychischegezondheid.nl/helpmee of maak uw gift over op IBAN NL32INGB0000004003

page8image18448 page8image18608

Dit bericht is 64814 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail