Vrouw start campagne tegen huiselijk geweld, na mishandeling door vriend

Facebooktwitterlinkedinmail

mishandeling

1 september 2015 – Brooke en haar vriend waren al acht jaar vrienden, toen ze vier maanden geleden een relatie kregen. Afgelopen zaterdag zaten ze samen in de auto. Niks raars aan. Tot hij boos werd. Hij sloeg haar gezicht in elkaar met zijn vuisten, wurgde haar en vocht om haar telefoon, toen ze probeerde hulpdiensten te bellen. “Ik was bang dat ik dood zou gaan”, vertelt Brooke.

Gelukkig gebeurde dat niet. De twee stopten bij een tankstation. “Mijn bloed zat op m’n telefoon, op de parkeerplaats, op de autostoel.”

Hij haalde papier bij het tankstation en probeerde mijn bloed weg te vegen.

Toen ze thuis kwam, belde ze de ambulance en de politie. Dat is de eerste keer dat ze haar verhaal vertelde. Dat is ook wanneer Brooke’s angst veranderde in dapperheid, volgens vriendin Tiffany.
“Nu, als het echt is, niet met make-up”

De volgende dag belde Brooke Tiffany, die fotograaf is. “Het is tijd voor een fotoshoot”, zei ze aan de telefoon.” Tiffany antwoordde: “Oké, ik kan elk weekend.” Maar Brooke wilde het diezelfde dag doen. “Ik wil het niet met make-up doen. Ik wil dat het echt is.”


#SilcenceHidesViolence

Met de foto’s van haar blauwe plekken heeft ze de #SilenceHidesViolence campagne gestart. Zo probeert ze andere slachtoffers van huiselijk geweld te overtuigen om ook hun verhaal te doen. 80 procent van de slachtoffers doet dit namelijk niet. En waar Brooke’s vriend nu opgepakt is, zijn er genoeg mannen en vrouwen die vrij rondlopen terwijl ze hun partner hebben mishandeld.

De campagne lijkt te werken. De twee hebben duizenden berichten gekregen van slachtoffers met hún verhaal. “Het doel van mijn fotografie is de wereld te veranderen,” vertelt Tiffany. “Ik weet niet of dat met deze foto’s gaat lukken, maar ik weet wel dat het al invloedrijke mensen bereikt. Én dat Brooke een gezicht geeft aan huiselijk geweld. Dus hoe dan ook, ik zou het niet anders gedaan willen hebben.”

Bron: ondertussen.nl 

Dit bericht is 1302 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail