Vijf tips om te werken aan je mentale fitheid

Facebooktwitterlinkedinmail

Mentale_krachttraining1

4 januari 2016 – Januari is bij uitstek de maand waarin mensen goede voornemens hebben. Stoppen met roken, minder uitgeven, afvallen en meer sporten zijn de meest gehoorde goede voornemens. Behalve dat er veel mogelijkheden zijn om aan je fysieke fitheid te werken, zijn er ook verschillende manieren om je mentale fitheid te verbeteren.  

Een leeg hoofd. Rust. Balans. Zeker zijn over jezelf. Positief denken. Je goed voelen. Dat zijn de ‘symptomen’ van mentaal fit zijn. Het gaat er om dat je weet wie je bent, dat je dingen doet die je blij maken en dat je weinig stress ervaart het leven. Dat je veerkrachtig bent, goed met tegenslagen om kunt gaan.

Hieronder een aantal tips waar je gelijk mee aan de slag kunt

1. Geniet van het nu
gelukkig1

Genieten van het nu lijkt soms moeilijk in de drukte. Sta dus stil bij momenten zoals een zonsondergang, een kind dat blij is, een gesprek met een goede vriend. Kijk om je heen of doe dingen met volle aandacht. Een spelletje, wandeling door het bos, een goed gesprek. Mindfulness kan daarbij helpen.

2. Leef bewust
schrijf wedstrijd

Schrijf op waar jij blij van wordt, wat je wil bereiken en hoe je dat aan gaat pakken. Blijf dingen doen die jij nuttig vindt. Als je hart van een activiteit sneller gaat kloppen, geeft het je energie en kost het je weinig moeite.

3. Ontspan
images-1Om goed met stress om te gaan, moet je regelmatig ook lichamelijk ontspannen. Er zijn veel verschillende manieren. Behalve sporten en buitenactiviteiten, kan yoga of meditatie daarbij helpen.

4. Stop met piekeren
piekerenPiekeren kan je leven beheersen, maar lost niks op. Reden genoeg dus, om ermee te stoppen. Er zijn op internet veel tips, boeken, online trainingen of cursussen te vinden over stoppen met piekeren

5. Meer optimisme loont
optimisme

Als je positief denkt, wordt alles lichter. Bekijk je de wereld met het idee, dat het glas half vol is in plaats van half leeg, dan kan je beter omgaan met stress, los je sneller conflicten op, word je minder snel ziek en leef je langer. Leer meer positieve emoties te ervaren door elke dag 3 positieve dingen op te schrijven.

Bron: psyq.nl 

Dit bericht is 2097 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail