Veel jongeren met nare internetervaring

Facebooktwitterlinkedinmail

social-media

Twee derde van de jongeren tussen 12 en 16 jaar heeft vorig jaar een vervelende ervaring gehad op internet. Dat kan zijn omdat ze gepest zijn, maar ook omdat ze online benaderd werden door een wildvreemde met seksueel getinte verzoeken.

Dat blijkt uit een onderzoek van Digibewust, dat veilig gebruik van internet, computer, mobiele telefoons en andere digitale middelen stimuleert. Voor het onderzoek werden 410 jongeren en 232 ouders ondervraagd.

Grooming

Zo’n 46% van de jongeren zegt in 2012 benaderd te zijn door onbekenden. Het ging bijvoorbeeld om verkooppraatjes, pesten of grooming. Hierbij doen volwassenen zich voor als jongeren en zoeken contact in chatrooms of via social media. Maar liefst 21% van de jongeren zegt dat zijn of haar account gehackt is, 19% is gepest via social media en 14% is opgelicht via internet. Ook discriminatie, bedreiging en verspreiding van vervelende filmpjes werden veel genoemd door jongeren.

Op de website meldknop.nl kunnen jongeren sinds een jaar terecht met problemen en nare ervaringen op internet. Volgens Digibewust kennen nog maar 2 op de 10 jongeren de site. De website is inmiddels 100.000 keer bezocht.

Kinderen aan lot overgelaten op digitale snelweg

Uit het onderzoek van Digibewust blijkt verder dat ouders weinig besef hebben van wat hun kinderen online uitspoken. Zo denken ouders dat slechts 13% van de jongeren elke dag thuis een paar uur online is, terwijl dit in werkelijkheid 32% is. Uit recent onderzoek van Leefritme Kenniscentrum blijkt dat leraren en ouders kinderen aan hun lot overlaten op de digitale snelweg. Slechts 10% van de ouders helpt hun puber bij het gebruik van social media en internet, bij docenten is dit zelfs maar 3%.

Grote concentratieproblemen

Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van nieuwe media bij een derde van de kinderen tot grote concentratieproblemen leidt bij het maken van huiswerk. Met name muziek (53%), social media (46%) en chatten (34%) op hun mobieltje blijken grote aandachtstrekkers. Vodafone geeft om die reden voorlichting aan ouders en kinderen en heeft een aantal mobiele hulpmiddelen ontwikkeld, zodat kinderen beter leren omgaan met nieuwe media en mobiele technologie.

Uit gegevens van Mijn Kind Online blijkt dat een kwart van de achtjarigen een mobiele telefoon heeft. Vier jaar later, wanneer ze naar de middelbare school gaan, hebben ze er allemaal een, steeds vaker ook met internet. Op dit moment heeft 54% van de kinderen tussen 8 en 18 jaar een smartphone. “Dat is natuurlijk leuk en gemakkelijk, maar vergt ook discipline om er verantwoord mee om te gaan. De een kan dat beter dan de ander”, aldus Klaske de Jonge, directeur Corporate Affairs & Strategy bij Vodafone.

Diverse controlemiddelen voor ouders

Via het programma ‘Kinderen Veilig Verbinden’ informeert Vodafone ouders via een online platform en biedt het een Kind Veilig-simkaart en mobiele hulpmiddelen. Via de Kind Veilig-sim zijn betaalde 0900-nummers, betaalde sms-abonnementen en bellen naar het buitenland standaard geblokkeerd. Met de mobiele hulpmiddelen zoals de Safety Net App, kunnen ouders een tijdsklok instellen voor mobiel internet of bepaalde nummers blokkeren. Met de Mobile Protect App kunnen ouders een telefoon bij verlies gemakkelijker terugvinden.

 

Bron: Automatiseringsgids

Dit bericht is 4113 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail