Tien tips waarvan je beter kan slapen. Voorkom overgewicht, stress en depressie

Facebooktwitterlinkedinmail

slapen-150

Goed geslapen en fris aan de dag begonnen? Dat is dan mooi meegenomen, want op vrijdag 14 maart vierde de wereld de Dag van de Slaap. Die stond dit jaar in het teken van een gezond slaapritme op elke leeftijd. Wij vroegen aan slaapexperte Isabelle Aers, verbonden aan de slaapkliniek van het Gentse AZ Maria Middelares, om de (on)waarheden over onze nachtrust te duiden.

1. Het centrale thema van deze Dag van de Slaap is ‘een gezond slaapritme op elke leeftijd’. Maar hoe zorg je daarvoor?

Het is vooral belangrijk om regelmaat te hebben in je slaappatroon: op een min of meer vast tijdstip te gaan slapen en altijd rond hetzelfde uur op te staan. De meeste volwassenen slapen gemiddeld zeven tot acht uur. De slaapkwaliteit van jongvolwassenen is echter van nature beter dan die van ouderen. Dit betekent dat ouderen minder diepe slaap hebben en ook minder droomslaap. Ze worden ook vaker wakker en slapen minder lang.

2. Hoe komt het dat vooral jongeren ’s morgens moeilijk uit bed geraken?

Jongvolwassenen voelen zich vaak op een later tijdstip slaperig worden dan ouderen. Dit omdat hun inwendige klok anders werkt. De piek van het slaaphormoon (melatonine) wordt vaak enkele uren later bereikt dan bij ouderen, waardoor ze pas na middernacht gemakkelijk in slaap vallen. Ouderen zijn al moe om acht of negen uur. Dit verklaart waarom jongeren dan ‘s morgens moeilijker uit hun bed geraken, terwijl ouderen al voor dag en dauw wakker en uitgeslapen zijn.

3. Bijslapen in het weekend: wat doet dat met je ritme?

Langer slapen in het weekend kan je gewone slaappatroon verstoren. Dit kan je nachtslaap bijgevolg korter of minder kwalitatief maken. Hetzelfde geldt voor dutjes die te lang duren. Daarmee bedoel ik langer dan 30 tot 60 minuten. De beste oplossing? Als je enkele uren slaaptekort hebt opgelopen, zal de volgende nachtslaap meer diepe slaap bevatten waardoor je het tekort inhaalt.

4. Geeft een powernap je echt meer kracht?

Een kort dutje kan zeker helpen om je ‘batterij’ wat op te laden. Uitgeslapen mensen zijn alerter, productiever en kunnen beter om met stress.

5. Binnenkort begint het rond zes uur ’s morgens al licht te worden. Kan het kwaad als de zonnestralen je kamer binnendringen?

Om lekker te slapen is het belangrijk dat je kamer goed verduisterd is. Licht en vooral fel licht activeert de biologische klok waardoor je vlugger wakker wordt.

6. Welke invloed heeft nachtwerk op het slaapritme?

Vaak heeft nachtwerk een negatieve invloed. De inwendige klok, die werkt via productie van melatonine, is niet meer gesynchroniseerd met het slaappatroon. Daardoor is de slaap minder kwaliteitsvol.

7. Bestaan er gouden tips voor een gezond slaapritme?

Een goede slaapomgeving is een verduisterde ruimte waar geen lawaai is en de temperatuur rond 16 graden Celcius schommelt. Ook loszittende nachtkleding en een comfortabel bed en hoofdkussen spelen een belangrijke rol. Onthoud ook dat de nacht als het ware de spiegel is van de dag. Als je overdag overactief bent en niet tot rust kan komen, kan het ‘s nachts voor problemen zorgen.

8. Mythe of feit: de uurtjes slaap voor middernacht tellen dubbel?

Dit klopt niet helemaal. De eerste uren van de slaap zijn wel de belangrijkste omdat je daarin vooral in een diepe slaap belandt.

9. Wat zijn de gevolgen van een slecht slaapritme?

Wie niet goed slaapt, zal minder presteren op geheugentaken en motorische taken. Er is ook meer kans op stemmingsstoornissen zoals prikkelbaarheid en zelfs een depressie. Als de slaapstoornis lang duurt worden ook je immuunsysteem en je hormoonhuishouding verstoord. Onderzoek uit 2004 heeft trouwens aangetoond dat er een verband is tussen slaaptekort en ontregeling van de metabole hormonen, die het hongergevoel regelen. Het gevolg? Slaap je te weinig, dan ben je constant vermoeid waardoor je meer gaat eten en bijkomt.

10. Heeft het type bed een invloed op je slaapkwaliteit?

De ideale bedformule is voor iedereen anders: de ene persoon slaapt beter op een harde matras, de andere op een zacht exemplaar. Persoonlijk denk ik dat een schuimmatras de kwaliteit van je nachtrust ten goede komt. Deze neemt immers sneller de vorm van je lichaam aan, wat het comfort vergroot.

Bron: nieuwsblad.be

Dit bericht is 2820 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail