‘Slaaptekort bemoeilijkt goede voornemens’

Facebooktwitterlinkedinmail

slapeloosheid-2

Hoe houd je goede voornemens vol? Volgens onderzoekers van de University of Hertfordshire vormt op tijd naar bed gaan de sleutel tot succes. Een slaaptekort kan de wilskracht flink verminderen.

De onderzoekers bestudeerden 1000 mensen met goede voornemens. Van de deelnemers die goed sliepen maakte twee derde zijn voornemens waar. Bij de slechte slapers was dit 44 procent.

Wilskracht

De deelnemers die ’s nachts minder dan zeven uur per nacht sliepen hadden een veel grotere kans op weinig wilskracht. Volgens onderzoeker Richard Wiseman verdwijnt bij vermoeidheid de zelfcontrole. In plaats van allerlei ingewikkelde technieken toe te passen om je voornemens vol te houden, kun je beter op tijd naar bed gaan.

“De hersenen hebben energie nodig om iets te doen wat we eigenlijk niet willen of moeilijk vinden om te doen”, aldus Wiseman. “Als je te weinig geslapen hebt, dan kom je energie tekort. Sommige mensen staan vroeg op om hun goede voornemens waar te maken, maar dit gaat ook ten koste van je slaap. Daardoor wordt het steeds moeilijker om voornemens vast te houden.”

Voornemens

Uit een eerdere studie van Wiseman bleek dat ongeveer 80 procent van de mensen voor het einde van januari hun goede voornemens alweer overboord gooien. Eerdere onderzoeken lieten ook zien dat mensen met een slaaptekort gemakkelijker de kantjes ervan af lopen en minder gezonde keuzes maken. Dit nieuwe onderzoek combineert deze onderzoeksresultaten.

Bron: gezondheidsnet.nl 

Dit bericht is 2343 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail