Slaapproblemen zorgen voor slechtere prestaties op werk of school

Facebooktwitterlinkedinmail

slapeloosheid-2

15 maart 2016 – Goed slapen is voor veel mensen niet vanzelfsprekend. Dit blijkt uit de resultaten van een vragenlijst onder bijna 21.500 mensen op de website van Fonds Psychische Gezondheid.

64% van de ondervraagden voelt zich ’s ochtends niet uitgerust en 83% geeft aan door slaapproblemen soms of regelmatig minder goed te presteren op werk of school. In het kader van de Internationale Dag van de Slaap op 18 maart wijst Fonds Psychische Gezondheid iedereen met slaapproblemen op tips, ontspanningsoefeningen en de Beter Slapen Challenge op zijn website.

Problemen in het sociale leven
Lidewy Hendriks, psycholoog bij Fonds Psychische Gezondheid: “We hebben het hier niet over landelijke cijfers, maar wel over een flink aantal mensen dat slaapproblemen ervaart. 39% van de mensen die onze vragenlijst invulden heeft door slaapproblemen problemen in hun sociale leven. 88% maakt zich door hun slaapproblemen veel zorgen of voelt zich geïrriteerd, boos of depressief.”

Het meest voorkomende slaapprobleem is slapeloosheid. Voor zo’n 10% van de Nederlanders[1] is slapeloosheid een langdurig (chronisch) en ernstig probleem. Zij hebben gedurende minstens drie maanden moeite met inslapen en/of doorslapen en zijn niet uitgerust overdag. Chronische slapeloosheid heeft vaak een grote invloed op het dagelijks leven.

Chronische slapeloosheid en depressie
Hendriks: “Mensen die lijden aan chronische slapeloosheid ondervinden hier overdag veel hinder van. Doordat ze niet voldoende uitrusten hebben ze overdag last van extreme vermoeidheid en zijn prikkelbaar en labiel. Chronische slapeloosheid kan op den duur leiden tot angstklachten en depressie. Goed slapen kan daarentegen depressie voorkomen. 

Blijf niet doorlopen met slaapproblemen. Doe er iets aan, vooral om erger te voorkómen. Je kunt ontspanningsoefeningen doen, zaken opschrijven waar je over piekert en negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten. Dit is niet altijd eenvoudig, maar het loont de moeite om het te proberen.”

Wat is eraan te doen?
Op www.psychischegezondheid.nl/slapeloosheid staan tips, ontspanningsoefeningen en een Beter Slapen Challenge voor mensen die last hebben van slapeloosheid. Helpen deze tips niet of is er sprake van een ander slaapprobleem, dan raadt Fonds Psychische Gezondheid mensen aan om naar  de huisarts te gaan. Anoniem praten met Korrelatie kan ook, via 0900-1450 (€ 0,15/min, werkdagen van 9-18 uur) of www.korrelatie.nl

[1] Landelijke cijfers

NB De vragenlijst liep van juni 2013 tot maart 2016. Mensen zochten zelf de website van Fonds Psychische Gezondheid op om meer te weten te komen over slaapproblemen

Bron: psychischegezondheid.nl

Dit bericht is 686 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail