Van Rijn redt telefonische hulpdienst Sensoor

Facebooktwitterlinkedinmail

3 juni 2017 – Het waren spannende tijden voor de ruim 1000 vrijwilligers van de telefonische hulpdienst Sensoor. In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning staat dat iedere gemeente verplicht is zijn bewoners een ‘luisterend oor’ te bieden, 24 uur per dag. Sensoor voert deze dienst al ruim 60 jaar uit. De financiering hiervan viel door de decentralisatie tussen wal en schip. Tussen VWS, VNG en de 388 gemeenten. Na jarenlang overleg en onzekerheden heeft Van Rijn vandaag laten weten Sensoor via VWS te financieren. Evenals de Kindertelefoon en AKJ.

Sensoor ontvangt jaarlijks ruim 250.000 anonieme oproepen van mensen die het even niet zien zitten, die eenzaam, ziek, verdrietig of bang zijn. “Een telefoongesprek kan opluchten, de pijn verzachten, hoop geven, taboes doorbreken of net dat extra steuntje in de rug geven om verdere hulp te gaan zoeken. Onze vrijwilligers worden goed opgeleid en intensief begeleid. Je belangeloos inzetten om een ander te helpen is de drijfveer voor de meesten om dit werk te doen. Dagelijks staan zij meer dan 1.000 mensen te woord en geven ze de beller alle aandacht die hij zo hard nodig heeft”, aldus Monique van Bijsterveld, directeur van Stichting Sensoor.

Naast de telefonische hulpdienst biedt Sensoor ook de mogelijkheid om te chatten. Steeds meer mensen maken hier gebruik van. Met name jongvolwassenen bespreken via de chat hun psychische problemen zoals depressie, zelfbeschadiging, eenzaamheid en angst. Onlangs heeft Sensoor de chatdienst Het Luisterend Oog van Humanitas overgenomen.

De betrokken partijen juichen de beslissing van Van Rijn van harte toe: de financiering vanuit het Rijk garandeert dat kinderen, jongeren en hun ouders – ongeacht waar zij wonen – gebruik kunnen blijven maken van deze noodzakelijke hulp.

Bron: persbericht

Dit bericht is 3101 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail