Niet alleen hardlopen maar ook krachttraining helpt tegen depressieve gevoelens

Facebooktwitterlinkedinmail

18 juli 2018 – Gewichtheffen en krachttraining helpen om depressie gevoelens te verminderen. De mate van depressie of de intensiteit van de training maakt daarbij niet uit en krachttraining heeft vergelijkbare effecten als hardlopen, zo blijkt uit onderzoek gepubliceerd in JAMA Psychiatry.

Het maakte niet uit of mensen heel fanatiek trainden of niet – er was geen verband tussen meer spieren hebben en zich beter voelen. Het belangrijkste was gewoon om de training te doen. Na de krachttraining of het gewichtheffen voelden mensen zich meer geïnteresseerd in alle activiteiten, hadden een beter humeur en het verminderde gevoelens van waardeloosheid.

De onderzoekers konden niet verklaren waarom krachttraining nuttig is, maar het kan zijn omdat het de bloedtoevoer naar de hersenen verhoogt. Eerdere studies hebben ook aangetoond dat gewichtheffen angstklachten vermindert.

Onderzoeker Brett Gordon : “Interessant is dat grotere verbeteringen werden gevonden bij volwassenen met depressieve symptomen die wijzen op een milde tot matige depressie in vergelijking met volwassenen zonder dergelijke scores, wat suggereert dat krachttraining met name effectief kan zijn voor mensen met meer depressieve symptomen.”

De resultaten toonden aan dat het niet uitmaakte of mensen vijf keer per week naar de sportschool gingen of slechts twee keer per week, of hoeveel herhalingen ze voltooiden – de voordelen waren ongeveer hetzelfde. Het enige wat er echt toe deed, was het verschijnen en het voltooien van de training.

De auteurs van de studie concluderen:

  • “Weerstandstraining heeft de depressieve symptomen van volwassenen aanzienlijk verminderd, ongeacht de gezondheidstoestand of significante verbeteringen in kracht.”
  • Gewichtstraining heeft vergelijkbare voordelen voor de geestelijke gezondheid als voor aërobe oefeningen, zoals joggen.
  • Dit staat los van zijn fysiologische voordelen, zoals het verhogen van de botsterkte en het voorkomen van andere chronische aandoeningen.

De onderzoekers bevelen aan om minstens twee keer per week te trainen en ongeveer 10 herhalingen van 10 verschillende oefeningen om kracht te bouwen uit te voeren.

Het onderzoek werd gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Psychiatry (Gordon et al., 2018).

Bron: spring.org.uk

Dit bericht is 8097 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail