Mindfulness vermindert kans op depressie bij jongeren

Facebooktwitterlinkedinmail

Unknown-1

Leerlingen in het secundair onderwijs die in de klas een mindfulnesstraining volgen, melden minder aanwijzingen van depressie, angst of stress. De jongeren hebben ook minder kans op het ontwikkelen van uitgesproken klachten die kunnen wijzen op depressie. Dat blijkt uit onderzoek van professor Filip Raes (KU Leuven).

Mindfulness werd al vaker getest en toegepast bij depressieve patiënten. Professor Raes onderzocht de methode nu voor het eerst bij een grote groep jongeren in de context van een school. Aan het onderzoek namen een vierhonderdtal leerlingen uit het derde tot en met het zesde middelbaar uit vijf scholen deel.

De leerlingen werden opgesplitst in een testgroep en een controlegroep. De testgroep kreeg een mindfulnesstraining aangeboden, de controlegroep niet. Beide groepen vulden bij aanvang een vragenlijst in waarin werd gepeild naar klachten die kunnen wijzen op depressie, angst of stress. Beide groepen vulden de lijst opnieuw in meteen na afloop van de training en zes maanden later.

Voor de start van de training hadden zowel de testgroep (21 procent) als de controlegroep (24 procent) een vergelijkbaar percentage van leerlingen met aanwijzingen voor depressie. Na de mindfulnesstraining lag dit aantal in de testgroep beduidend lager: 15 procent tegenover 27 procent in de controlegroep. Dit verschil bleef ook na zes maanden: 16 procent tegenover 31 procent.

“Mindfulness is een therapie waarbij via meditatie geoefend wordt op ‘aandachtig zijn’”, legt profesor Raes uit.  ”Depressie vindt immers vaak haar wortels in een neerwaartse spiraal van negatieve gevoelens en piekeren. Als een persoon die gevoelens en gedachten sneller leert opmerken, kan er ingegrepen worden nog voordat de persoon in een depressie belandt. De resultaten wijzen erop dat mindfulness kan zorgen voor een vermindering van de klachten gerelateerd aan depressie en dat de training ook beschermt tegen de ontwikkeling van dit soort klachten.”

Het volledige onderzoek vind je terug ophttp://dx.doi.org/10.1007/s12671-013-0202-1.

Bron: klasse.be

Dit bericht is 12389 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail