Miljoenenverlies voor Limburgse GGZ-instelling Mondriaan

Facebooktwitterlinkedinmail

stress-op-het-werk, bureaucratie

6 december 2016 – Financiële zorgen voor zorginstelling Mondriaan in Heerlen. Na een miljoenenverlies voldoet de aanbieder van geestelijke gezondheidszorg sinds begin dit jaar niet meer aan de financieringseisen van huisbank Rabo, zo meldt RTLnieuws.

Dat blijkt uit de vrijdag met vertraging gepubliceerde jaarrekening over 2015. De omzet van Mondriaan daalde dat jaar met 4 procent, tot 136 miljoen euro. Onderaan de streep stond een verlies van 2,6 miljoen euro. Het voorgaande jaar boekte de zorginstelling een marginale winst.

Met 40 locaties en ruim 2000 werknemers verzorgt Mondriaan geestelijke gezondheidszorg in Limburg. De zorginstelling zegt een van de grootste werkgevers van de provincie te zijn.

Bankfinanciering
Uit de jaarstukken blijkt dat Mondriaan door het verlies niet meer voldoet aan de eisen voor de bankfinanciering. De zorginstelling heeft de mogelijkheid om ruim 18 miljoen euro te lenen bij Rabobank. Daarvoor moet Mondriaan voldoen aan de vermogenseis van een solvabiliteit van 15 procent. Door het verlies voldoet de instelling daar niet meer aan.

Volgens Mondriaan gedoogt de huisbank de situatie. Wel verlaagt de bank het kredietlijn volgend jaar tot 12,5 miljoen euro. Mondriaan benut de kredietmogelijkheid nog niet, maar verwacht er volgend jaar wel gebruik van te moeten maken.

Onzekerheid over continuïteit
Door onzekerheden over de omzet weet Mondriaan nog niet of het eind dit jaar wel financieel sterk genoeg zal zijn om aan de kredieteisen van de bank te voldoen. In de controleverklaring bij de jaarrekening waarschuwt externe accountant Margery Kuikman van KPMG voor ‘onzekerheid omtrent de continuïteit’ van de zorginstelling.

In zijn jaarrekening wijt topman Hans de Veen het verlies aan ‘omzetnuanceringen’. Mondriaan blijkt duurdere zorg te hebben verleend dan was afgesproken met de zorgverzekeraars en moest eerdere omzetten aanpassen, omdat bleek dat er ten onrechte zorg was gedeclareerd. De Veen schrijft verder dat de zorginstelling werkt aan een ‘ombuiging van het resultaat’.

Onderhandelingen over reële vergoeding
In een toelichting stelt Mondriaan dat er verkeerde afspraken met zorgverzekeraars zijn gemaakt over de vergoeding van geleverde zorg. “Die afspraken dekten de kosten van goede en noodzakelijke zorg voor onze patiënten niet. Zij hebben namelijk in toenemende mate ernstige en complexe problematiek.” Volgens de zorginstelling onderhandelt ze met verzekeraars om in de toekomst over ‘een reële vergoeding van onze patiëntenzorg.’

Bron: RTLnieuws.nl

Dit bericht is 2046 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail