Lentis voldoet aan de last onder dwangsom van Inspectie

Facebooktwitterlinkedinmail

14 november 2019 – Lentis voldoet aan de last onder dwangsom. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Lentis eerder een aanwijzing gegeven die betrekking had op  de locatie Kliniek Groningen. Deze aanwijzing had als doel om tekortkomingen in de kwaliteit en veiligheid van de zorg op deze locatie op te lossen.

De inspectie had een last onder dwangsom opgelegd omdat Lentis niet op tijd voldeed aan dit deel van de aanwijzing. De ggz-aanbieder heeft nu voldoende maatregelen genomen om de risico’s voor de kwaliteit en veiligheid van de zorg weg te nemen. De last onder dwangsom wordt daarom beëindigd.

Wat was er aan de hand?

De inspectie gaf Lentis (locatie Kliniek Groningen) in mei van dit jaar een aanwijzing. Een aanwijzing is een bestuursrechtelijke maatregel waarmee de inspectie een zorgaanbieder dwingt de zorg te verbeteren. De aanwijzing viel uiteen in twee delen. Aan het eerste deel van de aanwijzing is al voldaan.

In het tweede deel van de aanwijzing stond onder meer dat Lentis uiterlijk eind augustus de randvoorwaarden om goede zorg te verlenen moest verbeteren. Dit ging onder meer over de dossiervoering en het werken met richtlijnen.

Tijdens een inspectiebezoek op 28 augustus stelde de inspectie vast dat Lentis niet voldeed aan alle punten van het tweede deel van de aanwijzing. Zo werd binnen Kliniek Groningen nog onvoldoende op een eenduidige manier informatie vastgelegd in het patiëntendossier. Hierdoor was informatie over cliënten niet altijd actueel of goed toegankelijk. Ook was het beleid over het werken met protocollen, richtlijnen en werkinstructies nog niet voldoende in de dagelijkse praktijk ingevoerd
Om te zorgen dat Lentis alsnog voldeed aan de eisen, legde de inspectie op 13 september een last onder dwangsom op.

Wat is er veranderd?

De inspectie constateerde op 21 oktober dat Lentis voldoende maatregelen heeft genomen. Zo ziet de inspectie dat Kliniek Groningen op eenduidige manier werkt met protocollen, richtlijnen en werkinstructies. Ook leggen zorgverleners informatie op een eenduidige manier vast in patiëntendossiers. Omdat Lentis deze verbeteringen heeft laten zien binnen de daarvoor gestelde termijn, is de last onder dwangsom beëindigd. Dat betekent dat Lentis geen geldbedrag hoeft te betalen.

Hoe nu verder?

De medewerkers van Kliniek Groningen hebben volle inzet getoond om de situatie te verbeteren. De ingezette verbeteringen moet nu verder geborgd worden binnen Kliniek Groningen. Daarnaast heeft Lentis de afgelopen periode te maken gehad met een reeks van wisselingen binnen zowel het bestuur als de behandelstaf. Ook constateert de inspectie dat er bij Lentis regelmatig problemen zijn bij het nemen van maatregelen om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Om die reden zal de inspectie nadrukkelijk een vinger aan de pols houden bij deze zorgaanbieder. Dat doet de inspectie onder meer door het afleggen van (on)aangekondigde bezoeken.

Documenten

Bron: igj.nl 

Dit bericht is 2349 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail