Korte inspanning bevordert zelfbeheersing

Facebooktwitterlinkedinmail

Unknown-2

Mensen die zich kort maar hevig inspannen kunnen zich daarna beter beheersen.

Dat blijkt uit onderzoek van de afdeling Klinische Neuropsychologie van de VU dat gepubliceerd is in The British Journal of Sports Medicine.

De onderzoekers analyseerden de resultaten van 19 studies op dit gebied van andere wetenschappers. Ze concluderen dat korte eenmalige inspanning ertoe leidt dat mensen hun gedrag daarna beter kunnen remmen. Na afloop van de kortdurende inspanning presteerden mensen beter op tests waarbij zij bijvoorbeeld bewegingen moesten tegenhouden of alleen op belangrijke informatie moesten focussen vergeleken met mensen die zich niet hadden ingespannen Dit effect treedt al op na 10 tot 40 minuten hardlopen of fietsen, zowel bij kinderen, adolescenten en jongvolwassenen.

Eén van de verklaringen voorde verbeterde zelfbeheersing kan volgens de onderzoekers het gevolg zijn van een toename in bloedtoevoer in de prefrontale cortex, de hersengebieden in het voorhoofd die weloverwogen beslissingen mogelijk maken. Ook suggereren de onderzoekers dat lichaamsbeweging via hetzelfde mechanisme ook hersenaandoeningen waarbij de impulscontrole is verminderd, zoals ADHD en dementie kan helpen de zelfbeheersing te verbeteren. Daarnaast toonde eerder onderzoek aan dat overgewicht negatief gerelateerd is aan belangrijke cognitieve functies zoals zelfbeheersing en dat de doorbloeding in de hersenen bij mensen met overgewicht verlaagd is. Lichamelijke inspanning kan mogelijk ook positief zijn voor het cognitief functioneren bij mensen met overgewicht.

Er bestaan te weinig studies om te bepalen of het gevonden effect ook aanwezig is bij regelmatige inspanning. De onderzoeksresultaten hiervan bleken tegenstrijdig.

Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie contact opnemen met onderzoeker Lot Verburgh via l.verburgh@vu.nl.

Bron: vu.nl 

Dit bericht is 5908 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail