Kinderen en social media: 5 tips om verslaving te voorkomen

Facebooktwitterlinkedinmail

23 juli 2018 – Wil je heel graag dat je kinderen eens wat vaker buiten spelen in plaats van binnen maar achter dat scherm vastgeplakt zitten? Je bent de enige niet hoor! Het is een doorn in het ook van vele ouders. Wanneer je er alleen voor staat is het misschien nog wel lastiger om consequent te zijn dan wanneer je een partner hebt die je steunt om ze eens wat vaker naar buiten te sturen om te spelen… dus hoe voorkom je dat je kids verslaafd raken aan social media?

Warm gevoel
Ken je dat warme gevoel als je veel likes van een Facebook- of Instagram-bericht ziet? Dat is het beloningssysteem van je hersenen die oplichten als vuurvliegjes op een donkere zomeravond.
Het is hetzelfde systeem dat wordt geactiveerd in de hersenen van drugsverslaafden. Alle verslavingen werken op het variabele beloningssysteem. Een variabel beloningssysteem is een systeem waarbij iemand soms een beloning krijgt – zoals dat warme gevoel – wanneer ze iets doen, maar niet altijd, en niet weten wanneer dat goede gevoel weer terug zal keren.

Overmatig social media gebruik
Overmatig gebruik van sociale media is veel problematischer bij kinderen omdat hun ontwikkelende brein flexibeler is. Tegen de tijd dat ze volwassen beginnen te worden, wordt hun beloningssysteem meer geactiveerd en ontwikkeld zich sneller. Wanneer kinderen worden blootgesteld aan sociale media, kunnen ze hun beloningscentrum overstimuleren en hun responsiviteit verhogen. Dit zorgt voor verslaving. In zekere zin is het als wijn: het is OK om een ​​beetje te gebruiken, maar als het teveel wordt, creëert het problemen. Wanneer we technologie gebruiken, moeten we grenzen stellen aan het gebruik ervan.

5 tips om verslaving aan sociale media te voorkomen;

  1. Praat erover – Net zoals ouders met hun kinderen praten over veilige seks en het vermijden van drugs, moeten ze het gebruik van sociale media bespreken. Als je deelt waarom dit gedrag problematisch is, kunnen er veel veranderingen worden bereikt, waarin wordt uitgelegd dat de meeste mensen op informatie kunnen reageren als ze genoeg gemotiveerd zijn.
  2. Stel grenzen in –Het is verstandig voor ouders om doelen en regels voor mediagebruik te creëren die in overeenstemming zijn met de waarden van hun familie.
  3. Geef een goed voorbeeld –Als ouders hun telefoon aan de eettafel controleren, zijn hun kinderen geneigd hetzelfde te doen. Je leert je kinderen wat passend is en wat niet geschikt is door het gedrag te modelleren, en het gaat niet alleen om het terugdringen van overmatig gebruik – het leert ze ook over specifiek gedrag zoals cyberpesten, sexting of het delen van persoonlijke foto’s.
  4. Zorg voor een evenwicht –Er is enige verdienste aan sociale media. Het kan veel mensen helpen zich meer verbonden te voelen, en er is waarde in sommige videogames, zoals wiskundige games. Een van de grootste voordelen van videogames is verbeterde hand-oogcoördinatie, maar je hoeft maar één uur per week te spelen. Mensen moeten verantwoordelijkheid nemen en bepalen wat goed voor hen is. Bijvoorbeeld, 30 uur aan videogames per week voor studenten tijdens het examen kan nadelig zijn.
  5. Schakel meldingen uit –Constante pings activeren het beloningssysteem in de hersenen. Het is moeilijk voor mensen om daar weerstand aan te bieden, zelfs als ze midden in iets belangrijks zitten. Verwijder sociale media-apps van de telefoon en controleer het alleen op een desktop of laptop.

Bron: woman online / singlesite.nl

Dit bericht is 860 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail