Kent Twitter jou beter dan dat jij je (depressieve) zelf kent?

Facebooktwitterlinkedinmail

twitter

De afgelopen tijd schreven we hier al meer over onderzoeken op Twitter die de gezondheid van de twitteraars screenen, daar kunnen we nu eentje aan toevoegen. Analisten van Microsoft Research Redmond screenen tweets op tekenen van depressie. In een groot aantal gevallen kunnen zij een depressie voorspellen zelfs nog voordat de diagnose is gesteld. Kent Twitter jou nu beter, dan dat jij jezelf kent?

Gevallen van voedselvergiftiging en de verspreiding van het Noro-virus, die kunnen al redelijk accuraat worden gescreend via Twitter. Maar ook de geestelijke gezondheid is van belang, dus besloten Eric Horvitz en zijn team om onderzoek te doen naar tekenen van depressie, een van de meest voorkomende ziektes in de Westerse wereld.

Het onderzoek
Hoewel er nu ‘slechts’ met 70% accuraatheid kan worden gesteld of een twitteraar depressief is of daartoe neigt, gelooft Horvitz dat dat in de toekomst in 100% van de gevallen kan door middel van kunstmatige intelligentie (software).

Bij dit onderzoek werden 476 gebruikers gescreend en 171 kregen daarbij de ‘diagnose’ depressief. De software die de onderzoekers gebruiken screent onder andere op vermeldingen van bepaalde medicatie en het taalgebruik in de tweets. Woorden als “anxiety,” “nausea,” “nervousness” en “episodes” kwamen vaker voor in tweets van mensen die depressief zijn.

Willen we dit?
Aangezien mensen hun tweets openlijk publiceren staat het onderzoekers natuurlijk vrij om daar gebruik van te maken. En in dit geval zullen de bedoelingen van de onderzoekers waarschijnlijk heel nobel zijn. Maar wat als bijvoorbeeld een ziektekostenverzekeraar jouw tweets op deze manier gaat screenen? Of je werkgever? Naast dat depressie een ontzettend nare ziekte is, is het ook nog eens een heel kostbare.

Zoals met veel nieuwe technieken kan ook deze te goeder en te kwader trouw ingezet worden, dat laatste is nog geen reden om ze niet te ontwikkelen. Of wel?

Bron: twittermania.nl 

Dit bericht is 3051 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail