Kan mindfulness kinderen met autismespectrumstoornis helpen?

Facebooktwitterlinkedinmail

7 mei 2019 – Anna Ridderinkhof onderzoekt of, waarvoor en hoe kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) en hun ouders kunnen profiteren van een op mindfulness gebaseerde training. Zo kijkt ze of het beoefenen van mindfulness empathie kan vergroten, en of de effecten afhankelijk zijn van autistische of narcistische trekken. Daarnaast bestudeert Ridderinkhof de MYmind-training, een training die onder andere aandacht voor het huidige moment cultiveert.

Kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) worden gekenmerkt door problemen in de sociale communicatie en interactie, evenals repetitieve, stereotype en beperkte gedragspatronen of interesses. Comorbide stoornissen komen vaak voor; 70% van de kinderen met ASS voldoet aan de criteria voor tenminste één comorbide stoornis, zoals angststoornissen, depressie, aandachts-tekort/hyperactiviteit stoornis (ADHD) en oppositioneel opstandige gedragsstoornis (ODD). De symptomen van kinderen met ASS zijn ook voor hun ouders veeleisend, zoals weerspiegeld in de hoge mate van opvoedingsstress en psychische problemen in ouders van kinderen met ASS. De doelen van de huidige dissertatie waren om te onderzoeken of, waarvoor, en hoe kinderen met ASS en hun ouders zouden kunnen profiteren van een op mindfulness-gebaseerde training.

Over het geheel genomen duiden de bevindingen in dit proefschrift aan dat het cultiveren van mindfulness behulpzaam kan zijn voor gezinnen in het omgaan met ASS en de daaraan geassocieerde moeilijkheden. Sociale responsiviteitsproblemen en comorbide internaliserende en externaliserende symptomen van de kinderen waren afgenomen na de MYmind training en ouderlijke psychische gezondheid en ouderschap was verbeterd. Kinderen en ouders ervoeren meervoudige processen die leiden tot verandering. Het moet echter worden opgemerkt dat het empirisch bewijs voor de training in de beginnende fase is en dat de positieve effecten slechts in beperkte mate werden ondersteund met een objectieve meting van aandacht. Bovendien leken niet alle kinderen te profiteren van de MYmind training.

Gebaseerd op de bevindingen in het huidige proefschrift kunnen toekomstige studies de specificiteit van de effecten van een mindfulness training voor kinderen met ASS en hun ouders onderzoeken, de potentiele factoren die de effecten van de training mogelijk beïnvloeden systematisch onderzoeken en een volgende stap zetten in het onderzoek naar hoe kinderen met ASS en hun ouders profiteren van een mindfulness training.

Bron: uva.nl

Dit bericht is 2087 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail