Hackathon VGZ levert creatieve oplossingen tegen wachtlijsten in de GGZ

Facebooktwitterlinkedinmail
2 oktober 2018 – Zorgverzekeraar VGZ organiseerde vrijdag 28 september een hackathon om in een korte tijd tot creatieve oplossingen te komen die wachttijden in de ggz terugdringen. Zes multidisciplinaire teams werkten 14 uur achter elkaar aan oplossingen.
De deelnemende teams bestonden uit specialisten van VGZ en cliënten en leden van GGZ Nederland: Yulius, Parnassia Groep en Dimence.  De opdracht: bedenk, gebaseerd op beschikbare data over wachttijden, behandelingen en behandelduur, oplossingen waarmee patiënten en/of zorgaanbieders geholpen zijn. Voorzitter GGZ Nederland Jacobine Geel was juryvoorzitter.
Jury enthousiast
De jury was enthousiast over de creativiteit en de andere manier van kijken door de teams naar wachttijden. Al waren de meeste ideeën interessante oplossingsrichtingen, maar nog geen complete oplossing. Juryvoorzitter Geel: “Eigenlijk is het jammer dat deelnemers niet iets meer tijd hadden. Bijvoorbeeld om elkaars ideeën te combineren en met de beste elementen daaruit een completere oplossing te maken.” De jury bestond naast Jacobine Geel uit Kees Hamster (lid van de Raad van Bestuur VGZ), Niki Peters (ervaringsdeskundige) en Sonja Visser (directeur Zelfregiecentrum Venlo). Kees Hamster: “We hebben als jury genoten van de inzet en energie. De koppeling bínnen de teams met ervaring van patiënten, zorgaanbieders en de zorgverzekeraar is heel relevant en smaakt naar meer.”
Winnende idee
Het beste idee van de avond bood patiënten ‘inzicht, aandacht en invloed’. Het winnende team bedacht een oplossing waarbij patiënten met een verwijzing vooraf, bij de huisarts al inzicht krijgen in de wachttijden en op basis daarvan een voorkeur kunnen aangeven. Vervolgens begint, wachtend op de eerste afspraak bij de zorgaanbieder, al een digitale intake waarna patiënten kunnen chatten met lotgenoten en ervaringsdeskundigen. Zo krijgen patiënten al steun vanaf het moment van verwijzing. Ook is het mogelijk om te signaleren of er toch sneller moet worden ingegrepen als het slechter gaat met de patiënten die wachten op hun behandeling.GGZ Nederland werkt samen met MeerGGZ, MIND, LVVP, NVvP, V&VN, NIP, P3NL en Zorgverzekeraars Nederland samen om wachttijden te verkorten. Iedere patiënt die langer dan noodzakelijk en verantwoord moet wachten op geestelijke gezondheidszorg, is er één te veel. Klik hier om meer te lezen over de aanpak van wachttijden in de ggz.

Bron: ggznederland.nl

Dit bericht is 3719 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail