GGZ Nederland: patient mag niet de dupe worden

Facebooktwitterlinkedinmail

poh-ggz, huisarts

17 juni 2015 – Het zorgstelsel is ingrijpend veranderd, maar daar mag de patiënt niet de dupe van worden. Daarom gaat GGZ Nederland in gesprek over verbeteringen. De brancheorganisatie vindt een goede communicatie tussen huisarts en specialistische ggz-instelling van groot belang nu de beweging is ingezet om zoveel mogelijk in de eerstelijn en basis-ggz te behandelen.  

‘We zullen steeds meer naar elkaar moeten toewerken’, zegt Jacobine Geel, voorzitter van GGZ Nederland. ‘Onze ervaring is dat een zogenaamde ‘warme’ overdracht van patiënten hierin van groot belang is. Op die goede contacten willen wij bij onze ggz-instellingen grote nadruk leggen. Wij zullen onze verantwoordelijkheid nemen om het gesprek op gang te helpen, en hopen dat huisartsen dat vanuit hun positie ook doen. Bij situaties waar het goed gaat, blijkt er vaak sprake van al langer bestaande samenwerking. Daaraan zie je: in de ideale situatie ken je elkaar al vóór het over patiënten gaat.’

Wachtlijsten
Uit een peiling van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) die maandag verscheen, bleek dat de wachttijden voor gespecialiseerde zorg op veel plekken oploopt. ‘Het is goed dat de huisartsen aangeven waar de grens van behandeling in de eerstelijn wordt bereikt en zij echt terug- of door moeten verwijzen naar de specialistische ggz. Die informatie hebben wij weer nodig in ons gesprek met de zorgverzekeraar. Waar wachtlijsten ontstaan is mogelijk onvoldoende zorg ingekocht. Verzekeraars moeten dit soort signalen daarom zeker ook ontvangen.’

Contact met zorgverzekeraar
‘Individuele huisartsen die op wachtlijsten stuiten, zou ik bovendien oproepen om hun patiënt te adviseren contact te leggen met de zorgverzekeraar – of om iemand te vragen dat namens de patiënt te doen. Omdat wachtlijsten samenhangen met ingekocht volume, hoort de druk in de eerste plaats bij de zorgverzekeraars te liggen. Wij zien hier overigens grote regionale verschillen.’

Belang patiënt
‘Uiteindelijk hebben huisartsen en ggz-instellingen een gezamenlijke doelstelling: niet mopperen wanneer onze verschillende domeinen worden overschreden, maar ervoor zorgen dat die op elkaar ingeregeld raken, in het belang van de patiënt.’

Bron: ggznederland.nl 

Dit bericht is 1028 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail