GGZ Friesland wint Galjaardprijs 2015 met anti-stigma campagne ‘Niemand is zijn stoornis’

Facebooktwitterlinkedinmail

Schermafbeelding 2015-04-24 om 07.50.06

GGZ Friesland heeft donderdag de Galjaardprijs gewonnen met de campagne ‘Niemand is zijn stoornis’. De jury roemde de aanpak van de destigmatiseringscampagne waarmee bewustwording en tolerantie worden gecreëerd voor mensen met een psychische stoornis. De prijs voor de beste casus binnen de publieke communicatie wordt jaarlijks toegekend door Logeion.

Niemand is zijn stoornis
GGZ Friesland lanceerde tijdens de Week van de Psychiatrie (24 t/m 30 maart 2014) een langlopende actie om de gevolgen van vooroordelen/stigma’s onder de aandacht te brengen. Onvoorspelbaar, onbekwaam en onaantrekkelijk: dat zijn de meest voorkomende en hardnekkigste vooroordelen over mensen met een psychiatrische/psychische aandoening. Leren leven met schizofrenie, manische depressie of andere psychische problematiek is al moeilijk genoeg. Maar behalve dat, moet je je ook nog eens wapenen tegen de vooroordelen en discriminatie van medeburgers. Stigmatisering en discriminatie zijn een dagelijkse last voor mensen met psychische beperkingen.

Deze bewustwordingscampagne moet duidelijk maken hoe schadelijk en onterecht stigma’s zijn en hoe gemakkelijk we allemaal vooroordelen hebben. Bekijk de video‘Niemand is zijn stoornis’.

Jury-voorzitter Guido Rijnja: “Alles draait uiteindelijk om knetterhard contact. En wie authentiek communiceert heeft een verhaal dat wordt doorverteld. En dat kan alleen maar als het aansluit op de werkelijkheid.” GGZ Friesland won ook de publieksprijs.
De aanmoedigingsprijzen gingen naar Nationale Politie eenheid Rotterdam (De wijkagent) en Veiligheidsregio Twente (Pilot Zelfredzaamheid & Spoorveiligheid). De overige genomineerden van de Galjaardprijs waren Daniel den Hoed Stichting (Maak kanker kansloos), Gemeente Amsterdam en Red Alert Team (Witte heroïne), Gemeente Terneuzen (WhatsApp voor publiekscommunicatie), Ministerie van OCW, directie Jeugd, Onderwijs en Zorg en de directie Communicatie (Passend Onderwijs), Omring/meneer De Leeuw (Thuis), Samenwerkende waterpartners (Ons Water), Sense Noord-Nederland en SOA/Aids Nederland (Vrijfijn.nl).

Dilemma’s
De Galjaardlezing werd dit jaar verzorgd door staatssecretaris Martin van Rijn (VWS). Hij ging in op de dilemma’s die de overheid ontmoet bij de grote decentralisaties in de zorg. Zo onderkennen mensen dat ze veel meer eigen verantwoordelijkheid moeten en kunnen dragen, maar hebben ze moeite met de rijksoverheid als afzender van die boodschap. Hij vroeg aandacht voor een ‘wedloop van verschillende beelden.’ “Die tast het gezag aan van media én overheid. In onze mediacratie worden hoge eisen gesteld aan ons vermogen om te ‘surfen’ op media-events en incidenten. Juist dan moet je op de top van het vak kunnen acteren. Juist op die momenten moet je nog harder op zoek naar de genuanceerde werkelijkheid”, aldus Van Rijn.  “De communicatieprofessionals kunnen helpen contact te leggen tussen de mensen die er toe doen. Dat lukt alleen als ze echt thuis zijn in de materie.”

Museum
De Galjaarddag vond plaats in het Museum voor Communicatie in Den Haag en werd mede mogelijk gemaakt door de Faculteit voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht en SRM. Dagvoorzitter was Ivar Nijhuis, Logeion Communicatieman van het Jaar. Naamgever van de Galjaarddag is Chiel Galjaard, pionier van het vakonderwijs over overheidscommunicatie en oprichter van een van de voorlopers van Logeion, de Vereniging Voor Overheidscommunicatie. Hij overleed in 2002, in dat jaar werd de prijs ingesteld.

Bron: logeion.nl / ggzfriesland.nl

Dit bericht is 983 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail