Klinische test rijgeschiktheid bij Alzheimer goed alternatief

Facebooktwitterlinkedinmail

27 februari 2018 – Een klinisch rijgeschiktheidsonderzoek kan goed voorspellen of iemand met de ziekte van Alzheimer rijgeschikt is. Dat stelt Dafne Piersma, promovenda aan de Rijksuniversiteit Groningen. Een klinisch onderzoek bestaat uit interviews met de patiënt en een naaste, cognitieve testen en ritten in een rijsimulator. In 90% van de gevallen komt de uitslag van zo’n onderzoek overeen met de uitslag van de rijtest bij het CBR. Het verschil is dat een klinische test meer mogelijkheden biedt, zo meldt Verkeersnet.

Nederland vergrijst en daarmee komt het steeds vaker voor dat automobilisten een vorm van dementie hebben, zoals Alzheimer. Veel patiënten met lichte dementie willen en kunnen blijven autorijden, maar het is lastig om te bepalen wie er nog wel veilig rijdt en wie niet. Het is daarom belangrijk dat er naar een geschikte methode wordt gekeken om de rijgeschiktheid van deze patiënten goed in te schatten, stelt Piersma.

Meer mogelijkheden

“De rijtest bij het CBR zal niet verdwijnen, maar de klinische rijgeschiktheidsonderzoeken kunnen wel meer mogelijkheden bieden,” vertelt Piersma. “In de toekomst kan een deel van de rijgeschiktheidsonderzoeken bij het CBR vervangen worden door onderzoeken in een klinische setting.”

Verschillende symptomen en prognoses

De promovenda stelt in haar proefschrift dat sommige mensen met lichte dementie nog steeds rijgeschikt zijn. Een deel van de mensen met dementie zijn een risicofactor in het verkeer, maar er zijn ook mensen met beginnende dementie die nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Patiënten met dementie hebben vaak verschillende symptomen en prognoses. Het is belangrijk dat er meerdere aspecten onderzocht worden, zoals de ernst van de stoornis, de reactiesnelheid, de kennis van de verkeersregels, en het herkennen van de gevaren. De klinische test speelt hier op in.

Verder onderzoek

Om er zeker van te zijn dat testen in een klinische setting echt een betrouwbare voorspelling bieden, is meer onderzoek nodig, stelt Piersma. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), dat bij haar researchproject betrokken was, bereidt momenteel een dergelijk onderzoek voor. De verkeersveiligheidsorganisatie is op zoek naar met mensen die beginnende dementie hebben. Piersma verwacht dat dit onderzoek binnenkort start. “SWOV gaat bestuderen in hoeverre het toepasbaar is. We zijn nog niet zo ver dat we een klinisch rijgeschiktheidsonderzoek kunnen implementeren.”

Samenwerking met CBR

Piersma werkte tijdens haar promotietraject ook samen met het CBR, dat steeds vaker betrokken is bij onderzoeken die medische aandoeningen in het verkeer toetsen. Zo start het CBR toetsingsorgaan binnenkort een onderzoek dat ingaat op de relatie tussen verkeersveiligheid en ADD/ADHD, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen. De opzet is inmiddels bijna afgerond, en over een jaar kunnen er conclusies uit het rapport worden getrokken.

Bron: Verkeersnet

Dit bericht is 2513 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail