Congres meer grip op wachtijden GGZ: rode plekken groen krijgen

Facebooktwitterlinkedinmail

13 april 2018 “We hebben meteen gebeld met regio’s waar het nog niet goed gaat”, zei voorzitter Jacobine Geel op het congres Meer grip op wachttijden in de ggz. Het congres was een initiatief van GGZ Nederland, Zorgverzekeraars Nederland en MIND. Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en cliëntenorganisaties deelden ervaringen én oplossingen om wachttijden in de ggz op te lossen.  

Jacobine Geel liet weten de Informatiekaart wachttijden ggz van de NZa behulpzaam te vinden. In één oogopslag is te zien in welke regio’s het goed gaat en waar aandacht nodig is. De inrichting van acht taskforces waar regionaal oplossingen gevonden wordt, lijkt te werken. “De regio’s waar de taskforces actief zijn, kleuren groener op de informatiekaart”. Data van KPMG liet zien dat de eerste resultaten van het project in deze acht regio’s positief zijn. Gemiddeld zijn de wachttijden er korter. De regionale taskforces zijn een idee van GGZ Nederland, MIND en Zorgverzekeraars Nederland en worden betaald door het ministerie van VWS.

Staatssecretaris Blokhuis van VWS stelde op het congres apetrots te zijn op de Nederlandse ggz: “We zitten in de mondiale top”. Maar er moet volgens hem nog wel werk verzet worden om wachttijden op te lossen: “het gaat om mensen met psychische nood die zorg nodig hebben”. Jacobine Geel gaf aan dat GGZ Nederland wil werken aan een duurzame verandercultuur, zodat opgeloste wachttijden niet meteen volstromen omdat elders nog niet genoeg plek is. Staatssecretaris Blokhuis heeft er vertrouwen in dat het probleem van te lange wachttijden en wachtlijsten opgelost wordt.

Vind hier de reactie van GGZ Nederland op de Informatiekaart wachttijden ggz van de NZa.

Bron: ggznederland.nl

Dit bericht is 290 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail