Cognitieve gedragstherapie helpt bij kinderen met angststoornis

Facebooktwitterlinkedinmail

angstig_kind

De meeste kinderen met een angststoornis profiteren van cognitieve gedragstherapie. Dat concludeert Loes Jongerden in het proefschrift waarop zij op 24 april promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam.

Jongerden toonde aan dat geprotocolleerde cognitieve gedragstherapie, bijvoorbeeld Denken+Doen=Durven, effectief is en angstklachten van kinderen vermindert. Verder bleek dat ervaren therapeuten betere resultaten behalen. Jongerden zag echter geen betere resultaten bij therapeuten die een specifieke angsttraining hadden gevolgd, supervisie kregen of nauwkeurig het behandelprotocol volgden.

Tijdens de behandeling van angststoornissen bij kinderen, wordt aan ouders geleerd hoe zij opvoedingsgedragingen en gezinsfunctioneren die bijdragen aan angststoornissen, kunnen verbeteren. De rationale hierachter is dat dit de behandeling effectiever zou maken en ervoor kan zorgen dat wat kinderen binnen de therapie leren, duurzaam gegeneraliseerd wordt naar het dagelijks leven.

Hoewel angststoornissen de meest voorkomende psychische aandoening zijn bij kinderen, worden kinderen met angsten vaak niet verwezen naar de jeugd-ggz. Jongerden pleit voor het vergroten van de kennis van ouders over angststoornissen en meer investering in preventieprogramma’s om het aantal verwijzingen te verhogen.

Mw. L. Jongerden: Child Anxiety in Mental Health Care. Closing the Gaps between Research and Clinical Practice. Promotor is prof. dr. S.M. Bögels. Copromotor is dr. F.J.A. van Steensel. Promotie:  24 april 11.00 uur in de aula van de Oude Lutherse Kerk Singel 411 Amsterdam

Bron: nji.nl / uva.nl

Dit bericht is 1278 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail