Binnenstebuiten maakt psychische kwetsbaarheid bespreekbaar in de klas

Facebooktwitterlinkedinmail

7 december 2018 – Bijna iedereen heeft er direct of indirect mee te maken. Toch is de drempel om te praten over psychische klachten vaak hoog. Samen Sterk zonder Stigma probeert hier verandering in te brengen, schrijft Ronald Buitelaar in ‘Onze school’, het magazine van de Vereniging Openbaar Onderwijs. Lees zijn artikel over lessenserie Binnenstebuiten.

We nemen het op gezag van Unicef graag aan als waarheid: het Nederlandse kind is het gelukkigste kind ter wereld. Wie de moeite neemt de indicatoren erop na te slaan valt echter iets op. Zo baseren de onderzoekers hun oordeel over gezondheid en veiligheid alleen op baby- en jeugdsterfte, geboortegewicht en vaccinatiegraad.

Opvallend afwezig: de geestelijke gesteldheid van kinderen en jongeren. Stichting Samen Sterk zonder Stigma deed hier wel onderzoek naar en concludeert dat zes op de tien jongeren het moeilijk vindt om over hun gedachten en gevoelens te spreken. Met hun onderwijsprogramma’s willen zij het gesprek hierover op scholen versterken.

Pilots Binnenstebuiten

Renée Dinjens is gymdocent en mentor van een havo/tl klas bij Lindenborg, een vestiging van RSG De Borgen in Leek, Groningen. Renée en haar mentorklas deden vorig jaar mee aan de pilotversie van Binnenstebuiten, een lessenserie over stigmatisering en psychische diversiteit.

Wat zij en haar leerlingen van Binnenstebuiten vonden, lees je in dit artikel.

Bron: samensterkzonderstigma.nl

Dit bericht is 887 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail