Bestuurder Emergis doet noodoproep voor ggz

Facebooktwitterlinkedinmail

6 september 2017 – Professionals in de ggz komen steeds vaker handen en tijd tekort om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Hierdoor ontstaan risicovolle situaties in de geestelijke gezondheidszorg. Dit stelt Emergis-bestuurder Paul de Schipper in een persoonlijke noodoproep aan de politiek en zorgverzekeraar.

Het bestuurslid van de Zeeuwse ggz-organisatie Emergis doet de noodoproep op zijn LinkedIn-pagina: “Ik doe een oproep. Als bestuurder van een grote ggz-instelling en op persoonlijke titel. Een oproep om de ggz te helpen om goed voor mensen met zware psychische nood te blijven zorgen.” Volgens De Schipper is die groep cliënten sinds een aantal jaar fors aan het groeien, terwijl juist deze cliënten veel aandacht, inzet, betrokkenheid en vakmanschap vragen van professionals. “Ik zie als bestuurder met lede ogen aan hoe hulpverleners handen en tijd tekort komen om hun werk goed te doen. Zie dat er daardoor risicovolle situaties ontstaan en cliënten en medewerkers ernstige dingen meemaken die er bij iedereen inhakken.”

Oorzaken voor de noodoproep

Volgens De Schipper van Emergis komt dat doordat er tegenover de stijging van het aantal mensen met zware psychische problemen geen stijging van de middelen of het aantal medewerkers is gesteld. Als een ggz-aanbieder besluit om de intensieve zorg die nodig is voor mensen met zware problemen op te schalen, houdt dit in dat er meer medewerkers en middelen naar die zorg moeten. En dat heeft weer tot gevolg dat er minder medewerkers en geld beschikbaar zijn voor cliënten die minder zware zorg nodig hebben.

“En daar zie ik het hart van de hulpverleners wringen; die kunnen het namelijk slecht aanzien dat mensen in nood niet geholpen worden. En zijn dus geneigd om dan zelf nog maar harder te gaan werken. Ik zie mensen dan de lunchpauze, adempauze of het teamoverleg maar laten schieten om toch zo veel mogelijk cliënten te kunnen helpen. Hoe zeer ik die neiging ook begrijp en er als mens diep respect voor heb, zie ik er als bestuurder ook de beperkingen en gevolgen van,” aldus De Schipper.

Werkdruk te hoog, geen balans

Het gevolg is vooral dat er geen balans is, schrijft De Schipper. De werkdruk voor ggz-professionals is zo ver en hard gestegen dat ze het niet kunnen volhouden. Mensen hebben geen energie meer, ze raken sneller geïrriteerd en het aantal incidenten neemt toe. Hierbij vallen zowel cliënten als medewerkers vaker uit.

Cliëntenstop bij Emergis

Emergis kwam afgelopen augustus in het nieuws toen bekend werd dat de ggz-aanbieder een patiëntenstop in overweging nam. Zorgverzekeraars zouden immers te weinig zorg hebben ingekocht, waardoor er geen geld meer is voor nieuwe cliënten. De Schipper schrijft dat hij op dit bericht vanuit het hele land reacties heeft gekregen van andere ggz-aanbieders die met hetzelfde probleem kampen. “Een toename van zware cliënten en een gebrek aan middelen om iedereen tijdig te kunnen blijven helpen,” schrijft hij. “Ik vraag de politiek en zorgverzekeraars dan ook om het alsjeblieft niet zo ver te laten komen. En om de ggz met spoed te helpen om iedereen die specialistische zorg nodig heeft te kunnen blijven helpen. En dat op een manier die in balans is, die ook voor hulpverleners gezond is en die zij vol kunnen houden.”

Bron: Zorgvisie

Dit bericht is 1484 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail