Beantwoording Kamervragen over shirtsponsoring door ggz-instelling

Facebooktwitterlinkedinmail

2 september 2015 – Antwoorden van minister Schippers op kamervragen van het Kamerlid Leijten (SP) over shirtsponsoring van een betaald voetbalorganisatie door ggz-instelling Inter-Psy (ingezonden 5 augustus 2015).

1
Wat is uw reactie op het bericht ‘Health i Port nieuwe partner FC Groningen’? Wat vindt u van deze nieuwe samenwerking? 1)

1.
Ik heb het bericht ter kennisgeving aangenomen. Het is niet aan mij om een oordeel te hebben over een samenwerking tussen twee private partijen.

2
Kunt u aangeven welk bedrag ggz-instelling Inter-Psy via Health i Port heeft neergeteld om shirtsponsor te worden van FC Groningen, en waar dit geld vandaan komt? Welke afspraken zijn er gemaakt over het bedrag dat Inter-Psy gedurende de overeenkomst uitgeeft aan deze voetbalclub? Kunt u de begrote bedragen inzichtelijk maken? Gaat het hier om geld dat bedoeld is voor behandeling van patiënten?

2.
Ik ben geen partij in de afspraken tussen Health-i-port en FC Groningen. Het gaat hier om twee private partijen die een onderlinge relatie zijn aangegaan. Ik heb begrepen dat Health-i-port een platform is waar zo’n 25 partijen op het gebied van zorg, research en innovatie aan zijn verbonden. Zij betalen allemaal een bedrag per jaar aan lidmaatschap / partnerschap. Inter-Psy heeft als één van de leden ook zo’n lidmaatschapsbedrag betaald.

3
Heeft u ook de indruk dat deze nieuwe samenwerking meer op een mooie gelegenheid voor reclame en naamsbekendheid voor de ggz-instelling lijkt, dan een samenwerking in het belang van de ggz-patiënt? Vindt u het wenselijk dat ggz-instellingen reclame maken?

4
Deelt u voorts de mening dat zorggeld naar de zorg moet gaan, en niet naar het sponsoren van een voetbalclub of een andere sportclub? Zo ja, wat gaat u aan deze vorm van reclame doen?

3 en 4.
We hebben in ons land de Nederlandse Reclame Code. Iedereen die van mening is dat een reclame-uiting in strijd is met deze code, omdat de reclame bijvoorbeeld misleidend is of in strijd met de goede smaak en fatsoen, kan hierover een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Als de Commissie een klacht gegrond verklaart en van mening is dat de omstandigheden van het geval dit rechtvaardigen, dan verspreidt de Commissie de uitspraak ook via een zogenaamde ‘alert’. Op die manier wordt de uitspraak onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Een onafhankelijke afdeling binnen de Stichting Reclame Code gaat bij een overtreding van de Nederlandse Reclame Code na of de betrokken adverteerder gevolg geeft aan de uitspraak.

Zorginstellingen zijn private partijen die zelf besluiten over hun eigen bedrijfsvoering. Ik heb hierin geen rol. In het AO GGZ heb ik wel aangegeven dat als opgeroepen zou worden tot onzinnige zorg of niet zuinige zorg, ik daar afstand van neem. Ik ben echter van mening dat dit hier niet aan de orde is. Er wordt hier geen concrete behandeling door een instelling aangeprezen. Health-i-port levert zelf geen zorg.

5
Erkent u dat de reclamekosten die Inter-Psy – via Healt i Port – maakt erg zuur zijn in tijden dat er wordt gesteld dat ‘de ggz te duur is’? Kunt u uw antwoord toelichten?

Zie mijn antwoord op vraag 2.

6
Hoeveel meer ggz-patiënten denkt Inter-Psy te kunnen ‘verwerven’ met deze vorm van reclame maken?

6.
Ik kan daar geen oordeel over geven. Zie antwoord op vraag 3 en 4.

7
Klopt het dat er van Inter-Psy over 2014 geen wettelijk jaarverslag te vinden is op www.jaarverslagenzorg.nl? Zo ja, hoe kan dit?

7.
Het klopt dat op www.jaarverslagenzorg.nl nog geen jaardocument 2014 van Inter-Psy te vinden is. Ik heb de ggz-sector namelijk tot 1 december 2015 uitstel verleend voor het deponeren van de jaarrekening 2014. Als deze is aangeleverd, zal het complete jaardocument van Inter-Psy worden gepubliceerd.

8
Is het waar dat de bestuurders in 2013 respectievelijk 205.000 euro, 184.889 euro en 87.500 euro (voor 7 maanden) via een managementfee hebben ontvangen? Is deze vorm van beloning toegestaan volgens de Wet toelating zorginstellingen en de Wet marktordening gezondheidszorg? 2)

9
Moet de beloning van de bestuurders via de ‘managementfee’ gezien worden als een winstuitkering? Zo ja, mag dit voor ggz-instellingen? Kunt u uw antwoord toelichten?

8 en 9
De in vraag 8 genoemde bedragen worden in het jaarverslag omschreven als “bruto-inkomen”. Dit komt overeen met de betekenis van managementfee: de beloning van de bestuurder voor door hem verrichte werkzaamheden. De managementfee is dan ook bezoldiging in de zin van de Wet Normering Topinkomens (WNT). Hieraan staat de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi) niet in de weg. Op grond van de Wtzi is winstuitkering in geval van bepaalde typen zorgverlening, waaronder intramurale ZVW-zorg verboden. Managementfee en winstuitkering zijn niet hetzelfde.
Op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) geldt voor de ggz- zorg tarief- en prestatieregulering. Dat betekent dat zorgaanbieders zoals Inter- Psy niet hogere tarieven mogen declareren dan de maximumtarieven die de NZa heeft vastgesteld.

10
Klopt het dat Menzis, de grootste zorgverzekeraar in de regio Groningen, blij is met Inter-Psy als redelijk nieuwe ‘marktpartij’? Accepteert de zorgverzekeraar dat geld, dat bedoeld is voor de behandeling van patiënten, uiteindelijk naar de shirtsponsoring van een betaald voetbalorganisatie gaat?

10.
Het is aan verzekeraars om met zorginstellingen afspraken te maken over het leveren van zorg aan hun verzekerden die kwalitatief goed is tegen een goede prijs. Ik heb daarin geen rol.

1) http://www.inter-psy.nl/health-i-port-nieuwe-partner-fc-groningen/

2) Dagblad van het Noorden, 5 augustus 2015, “Zorggeld naar profvoetbal”

Bron: rijksoverheid.nl 

Dit bericht is 770 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail