6 eenvoudige manieren om dit jaar je mentale gezondheid te verbeteren

Facebooktwitterlinkedinmail

1. Slaap voldoende

Uit recent onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat tweederde van de volwassenen niet aan de aanbevolen acht uur slaap per nacht komt. Toch kan een chronisch slaaptekort leiden tot stemmingsstoornissen zoals depressie en andere mentale gezondheidsproblemen. Probeer daarom alle boosdoeners die je slaap verstoren te bannen uit je kamer. Denk aan die koffie of thee voor het slapengaan en het blauwe licht van je digitale apparaten.

2. Maak je geen zorgen over dingen die nog niet gebeurd zijn

Uit het boek ‘The Worry Cure’ van dokter Robert L. Leahy blijkt dat we in 85 procent van de gevallen ons zorgen maken over dingen die nooit gebeuren en we dus eigenlijk stressen om niets. Toch wordt chronische stress geassocieerd met een grotere kans op klinische depressie. Kortom: je minder zorgen maken, is de beste manier om je mentale gezondheid een boost te geven. Maar hoe begin je daar nu aan? Therapie is een goede optie, maar tegelijkertijd niet de goedkoopste. Probeer daarom eens om je zorgen neer te schrijven. Je voelt je meteen lichter en achteraf kan je ze terug bovenhalen om de afloop te evalueren.

3. Stop met diëten

Hier ontdekte je al waarom crashdiëten nooit werken, en wie er al eerder eentje probeerde kan vast beamen dat je er niet bepaald gelukkig van wordt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen die hun lichaam aanvaarden, ongeacht hun lichaamsvorm, vaker een betere geestelijke gezondheid en een meer bevredigend seksleven (en meer orgasmes) hebben, én gelukkiger zijn hun relatie. Als je echt gewicht wil of moet verliezen voor je gezondheid, volg dan een gebalanceerd dieet waarin je geen voedingsstoffen uitsluit, maar regelmatig beweegt in plaats van jezelf eindeloze beperkingen op te leggen die je toch nooit volhoudt.

4. Neem een hobby

Neem dit jaar eens de tijd om een nieuwe vaardigheid aan te leren, een talent te verbeteren of meer te doen van wat je graag doet. Van lezen is gebleken dat het relaties verbetert en depressies vermindert, schrijven over emotionele gebeurtenissen helpt dan weer bij het herstel en van iets te creëren, in welke zin dan ook, is bewezen dat het helpt negatieve gedachten te temperen en stress en angst te verminderen.

5. Pak je digitale verslaving aan

Een digitale detox klinkt misschien saai, maar die acht uur per dag die je aan verschillende media spendeert, doen je meestal niet zoveel goeds. Experts op het gebied van geestelijke gezondheid en technologie zijn ervan overtuigd dat Twitter ons ongevoelig maakt voor gruwelijke gebeurtenissen en dat Instagram een slechte invloed heeft op je slaap, lichaamsbeeld en gevoelens van angst, depressie en eenzaamheid bevordert. Maar tenzij je in verlaten hut in een bos woont, vertrouw je waarschijnlijk dagelijks op technologie voor je sociale leven of werk. Ga daarom niet volledig cold turkey maar begin met enkele kleine stappen. Kijk bijvoorbeeld niet meer tijdens de maaltijd of een uur voor het slapengaan naar je smartphone en bouw zo stilletjes aan op.

6. Beweeg meer

Het valt niet te ontkennen dat beweging een goede invloed op je mentale gezondheid, maar dat betekent niet dat je je elke dat naar de fitness moet sleuren. Yoga helpt bijvoorbeeld erg goed om de symptomen van depressie en slaapstoornissen te verbeteren. Zwemmen zorgt dan weer voor minder stress en angst. Als je jezelf écht wil uitdagen, kan je je inschrijven voor de Antwerp 10 Miles of de 20 kilometer van Brussel, maar doe vooral iets wat je ook echt leuk vindt.

Bron : goedgevoel.be

Dit bericht is 5349 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail