5 tips om te werken aan een positief zelfbeeld

Facebooktwitterlinkedinmail

3 augustus 2018 – Merk je dat je veel negatieve gedachten hebt over jezelf en dat jouw negatieve zelfbeeld je in de weg zit om goed te kunnen functioneren? Door onderstaande tips van Disofa onlinetherapie toe te passen wordt je zelfbeeld positiever en zit je weer lekkerder in je vel.

1. Positiviteitsdagboek.
Schrijf dagelijks in een dagboek drie dingen op die je die dag goed gedaan hebt. Denk dan niet alleen aan grote dingen (het hele huis opgeruimd), maar juist ook aan de kleine dingen (de deur voor iemand opengehouden). Je zult merken dat je hierdoor positiever naar jezelf gaat kijken.

2. Lijst met eigenschappen.
Maak eens een lijst met positieve eigenschappen die jij hebt. Mocht je het moeilijk vinden om deze zelf te bedenken dan kun je op internet lijsten vinden met positieve eigenschappen. Selecteer vervolgens die eigenschappen die je bij jezelf herkent en schrijf deze op. Geef deze lijst een prominente plek in je kamer, zodat je er vaak naar kunt kijken.

3. Feedback vragen.
Vraag eens aan een aantal belangrijke personen in je leven of ze op willen schrijven wat ze positief vinden aan jou. Neem er de tijd voor om dit te lezen en tot je door te laten dringen. Bewaar deze stukjes goed en haal ze weer eens tevoorschijn wanneer je baalt van jezelf.

4. Wees aardig voor jezelf.
Probeer elke keer wanneer je voor de spiegel staat iets vriendelijks tegen jezelf te zeggen. Dit kan gaan over je uiterlijk, maar ook over je gedrag en je prestaties. We noemen dit positieve zelfspraak. In het begin voelt het misschien wat onwennig, maar je zult merken dat je er een positief gevoel aan over houdt.

5. Complimenten ontvangen.
Wimpel een compliment niet meteen af, maar sta er eens goed bij stil wat de ander voor positiefs over jou zegt. Schrijf de complimenten die je krijgt op, zodat je ze niet zult vergeten. Door deze verzameling aan complimenten regelmatig door te lezen ga je steeds meer inzien dat je er mag zijn zoals je bent!

Bron:disofa onlinetherapie

Dit bericht is 2642 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail