Piekeren, wakker liggen en bang zijn: hoe om te gaan met corona-angst?

Facebooktwitterlinkedinmail

30 maart 2020 – Piekeren, bang zijn voor besmetting, slecht slapen omdat je je zorgen maakt over de toekomst, Corona-angst. Ook al ben je niet ziek , je kunt ook psychisch behoorlijk veel last hebben van de coronacrisis, zo meldt de NOS.

In China blijkt  dat bijna 50 % van de mensen na een lange quarantaine last hebben van lusteloosheid, depressie en angst. Ook in Nederland worden gegevens hierover verzameld voor onderzoek.

Gedragswetenschapper Anne Reitz  geeft tips om met name de gevoelens van eenzaamheid te  verzachten;

  • Zorg voor structuur in je dag. Doe zoveel mogelijk dingen die je altijd doet en hou je aan vaste tijden.
  • Skype, chat of facetime (videobellen) regelmatig met vrienden en familie zodat je ze ook kunt zien.
  • Zorg goed voor jezelf: eet gezond en blijf in beweging. Maak afspraken met jezelf over alcoholgebruik.
  • Volg niet voortdurend al het nieuws over corona via (sociale) media, maar beperk dit tot vaste momenten op een dag.
  • Praat over je angsten en durf hulp te vragen.
  • Vul ‘lege’ tijd met achterstallige klussen of hobby’s zoals bijvoorbeeld schilderen, puzzelen of online muzieklessen volgen.
  • Als je er echt doorheen zit kun je een hulplijn bellen, dan kun je in ieder geval je verhaal even kwijt.”

“Je moet niet verwachten dat je in deze tijd van thuisisolatie binnen een paar weken je hele persoonlijkheid kunt veranderen. De meeste mensen zullen deze periode goed doorstaan, verwacht Reitz. “Als je gewoon gezond bent, dan kom je hier wel doorheen, vooral omdat we allemaal weten dat dit maar tijdelijk is.”

Bron en uitgebreid artikel op NOS.nl 

Dit bericht is 684 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail