Zorgkantoor vraagt PGB cliënt afstand te doen van recht klacht indienen

Facebooktwitterlinkedinmail

PGB
23 februari 2016 – Het Zilveren Kruis Zorgkantoor heeft pgb-budgethouders gevraagd een verklaring te tekenen om afstand te doen van het recht een klacht in te dienen of een rechtszaak aan te spannen. Dat maakte het consumentenprogramma Radar bekend, in aanloop naar een uitzending over de kwestie maandagavond.

Zilveren Kruis bevestigt dat de bewuste brief vorige week is verstuurd naar 185 veelal verstandelijk beperkte en/of kwetsbare cliënten. Het gaat om mensen van wie de hulpverleners mogelijk voor tienduizenden euro’s fraude hebben gepleegd. Het zorgkantoor stelt dat als de cliënt niet meewerkt, en dus niet tekent, de vordering zelf zal moeten betalen.

In de brief van het Zilveren Kruis, in handen van Radar, staat ook dat cliënten de getroffen regeling geheim moeten houden.

Terug vorderen
Zilveren Kruis laat in een reactie weten dat het voor de betreffende klanten geld van het persoongebonden zorgbudget (pgb) gaat proberen terug te halen bij vijf zorgaanbieders.

”Als blijkt dat de pgb-houder inderdaad gedupeerd is door de zorgaanbieder en zelf geen rol heeft gehad bij de fraude, neemt het zorgkantoor de vordering over en probeert het geld bij de zorgaanbieder terug te vorderen. De vordering wordt dan niet op de budgethouder verhaald”, aldus Zilveren Kruis.

Bron: nu.nl 

Dit bericht is 2151 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail